Translate

יום שני, 9 בדצמבר 2019

עיצוב אש: מעצבים באדום וכתום ?איך לעצב את הבית בהשראת החג חנוכה. מאת שרית יוכפז



עיצוב אש: מעצבים באדום וכתום !?
חנוכה אמנם בא פעם בשנה ונמשך רק שמונה ימים, אך הצבעים המזוהים עמו ממשיכים איתנו כל השנה. איך לעצב את הבית בהשראת החג מבלי ליפול לקלישאות עיצוביות? כמו בהרבה תחומים- מתברר שהסוד הוא במינון.
חנוכה. סופגניות, מכבים והדלקת נרות עולים בראש, אבל יותר מהכל, מתקשר חנוכה  לאור, דרך נרות החנוכייה שמפיצים את אורם במשך שמונה ימים וגם משמו הנוסף - 'חג האורות'. האור מקשר אותנו לצבעים בהירים וחמים, שביחד עם להבת החנוכייה מקבלים גם משמעות פיזית בעונת החורף, בו עסוקים בעיקר בחיפוש אחר דרכים להתחמם.
המושג 'צבעים חמים' מתייחס בעיקר לפלטת הצבעים הנגזרת מאדום וצהוב: כתום- אפרסקי או כתום עז, צהוב על גווניו השונים, החל מצהוב בהיר וחיוור, צהוב בוהק ועד צהוב זרחני. וכמובן, הצבע הדומיננטי ביותר בפלטה זו- אדום, שיכול אף הוא להופיע בעוצמות שונות, בהן אדום-אש, גווני יין, בורדו וארגמן.
במושגי עיצוב, מתקשרים צבעים חמים פעמים רבות לתחושת 'ביתיות'- תחושה חמימה ונעימה, הנגזרת מתכונותיהם. בחורף יש לאפקט זה חשיבות גדולה יותר, כאשר רק במבט בגוונים חמים ניתן להרגיש "התחממות" מדומיינת.

מי מפחד מאדום ?
מבחינה פסיכולוגית מתקשר האדום לתחושות כוח ועוצמה, אומץ פיזי, חמימות, אנרגיה, נוכחות, התרגשות, נשיות ותשוקה אך גם לגבריות מוחצנת. אדום הוא הצבע הראשון שתופס את תשומת הלב של המוח האנושי. הוא נחשב לצבע 'חי', יש לו השפעה פיזית, והוא מעורר וממריץ. כנראה שלא לשווא מנפנפים בו מול פניו של שור זועם. באותו הזמן, אדום יכול להיתפס גם כצבע מאיים ואגרסיבי, בשימוש גוון חזק' מדיד או יותר מדי. " ישנם חללים שבהם מומלץ יותר לשלב את הצבעים האלו ובאחרים פחות.  בחדרי ילדים כדאי להשתמש בגווני אש באופן מתון באמצעות חיפויים המאופיינים ברקע בהיר עם נגיעות של צבע או באמצעות טקסטיל מרומז. בסלון או בחדר השינה שבאופן כללי נתפסים כחללים אינטימיים ומשפחתיים יותר, חשוב שתהיה בהם אווירה חמימה, ניתן להשתמש בצבעים באופן נועז יותר ואף לחפות קירות שלמים". מסבירה קרן וברמן דקל מעילית הלבשה לבית.

צהוב שמח ונועז 
נחשב לצבע רגשי. מתקשר עם שמחה, אופטימיות, ביטחון, הערכה עצמית, החצנה, כוח נפשי ידידותיות ויצירתיות. כנראה שבגלל זה חברות מסוימות בוחרות לשלב אותו בעיצוב משרדיהן, אולי כדי לעודד את היצירתיות של עובדיהם. גוון צהוב 'נכון' מסייע להתעודד ולשפר את ההערכה העצמית.  יותר מדי צהוב, הטון הלא נכון או דיס-הרמוניה לעומת הצבעים האחרים יכול לגרום להערכה העצמית לצנוח, לפחד ולחרדה. "היצירתיות היא מנת חלקו של המטבח יותר משאר חלקי הבית", מסביר אסי ארביב מבעלי קלינטון סחר יבואנית מותגי החשמל, "שימוש בצבע הצהוב בעיקר במטבח, שובר את המראה הכללי והבנאלי שאנחנו מכירים, יוצר עניין ומותיר רושם רב. מכונות קפה, קומקומים, בלנדרים, תנורי אפייה ואף חיפויי מקררים שמעניקים את התחושה הרצויה עם נגיעה של הצבע".

קצת צהוב קצת אדום- כתום 


בנוי על שילוב הצבעים של אדום לצהוב, לקח הכתום מעט תכונות מכל אחד מהם: הוא פיזי ורגשי יחדיו, וממקד את ומוח שלנו בנושאים של נוחות פיזית- מזון, חמימות, תחושת מקלט וחושניות. מתקשר לתחושת נוחות פיזית, אוכל, חמימות, ביטחון, חושניות, שפע וכיף. בשילוב עם שחור, יכול כתום לגרום לתחושות לא נוחות ובמינונים גדולים מדי, יכול גם להעיד על מחסור בערכים. "דווקא בשל הקרבה של הצבע הכתום לצבע החום של העץ, הוא בחירה טובה עבור מי שמחפש להכניס צבע לרהיטים אך רוצה לשמור על מתינות. הסקלה של הצבעים היא רחבה ובעוד שימוש בכתומים הבהירים מעניק תחושה קלילה ומכניס זרימה לחלל, שימוש בצבעי הכתום הכהים ישוו מראה חמים יותר ויידמו לרוב לרהיט עץ עם טוויסט". מסבירה מעצבת הפנים בר אלטוביץ.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה