Translate

יום שלישי, 30 ביולי 2019

עיריית תל-אביב-יפו מעמיקה את מעורבותה בטיפול בגיל הרך מלידה עד שלוש- מאת: שרית יוכפז


עיריית תל-אביב-יפו מעמיקה את מעורבותה בטיפול
בגיל הרך מלידה עד שלוש-
בניית כ-50 כיתות גן עבור מסגרות פרטיות לגיל הרך * הנגשת השירותים הפרא-רפואיים מטיפות החלב למרכזים הקהילתיים * סדנאות עזרה ראשונה והכשרות בטיחות לגננות בהתאם לחוק הפיקוח

עיריית תל אביב-יפו כינסה אתמול בערב לראשונה את פורום הגיל הרך, בראשות סגנית ראש העירייה והממונה על הנושא, ציפי ברנד. במסגרת הפורום, שנערך במעמד ראש העירייה רון חולדאי ומנכ"ל העירייה מנחם לייבה, הוצגו עיקרי תכנית העבודה העירונית לטיפול בגילי לידה עד 3, זאת בהמשך להחלטת העירייה בנושא.

תכנית העבודה העירונית לנושא הגיל הרך-
לאור המחסור ההולך וגובר בגנים ראויים לגילאי לידה ועד 3 ולמרות שהנושא נמצא באחריות המדינה, החליטה העירייה להגביר את מעורבותה ולהשפיע בנושא כמיטב יכולתה.
·         בכוונת העירייה לבנות כ-50 כיתות גן בשנתיים הקרובות, תוך שאיפה להגדיל את המספר בעתיד. כיתות אלה תושכרנה למפעילים פרטיים תחת רגולציה הקבועה בחוק וכללי העירייה. כיתות אלה ייבנו בתוספת לכיתות של המעונות המפוקחים.
·         במסגרת הידוק הקשר עם הגנים הפרטיים, החל מחודש אוגוסט הקרוב יפתח קורס ניהול עסקי בחינם לגננות פרטיות ויוענקו להן סדנאות עזרה ראשונה והכשרות התנהלות בטוחה, הנדרשות לפי חוק הפיקוח.
·         הקלה על פתיחת גנים פרטיים- שורה של הקלות בתהליך ההוצאה של ההיתר לשימוש חורג כבר נכנסו לתוקף ופורסמו בחוברת הדרכה לגננות (מצ"ב). במקביל, מקדמת העירייה מול מנהל התכנון במשרד האוצר, תקנות לפיהם הגנים הפרטיים יצטרכו לעמוד רק בדרישת התב"ע ולא ידרשו בכלל להיתר לשימוש חורג ולתשלום היטל השבחה. העירייה פועלת משפטית מול האוצר להפחתת הרגולציה התכנונית על הגנים הפרטיים. 
·         בכוונת העירייה להנגיש את השירותים העירוניים במרחק של עד 15 דק הליכה מהבית ומתן סל שירותים עירוני - "טיפת חלב בקהילה"  שהינו מקצועי, איכותי במחיר בר השגה במרכזים הקהילתיים ובמבני עירייה בכל חלקי העיר.
·         בכלל זאת, טיפות החלב מציעות להורים מגוון רחב של סדנאות, הרצאות ופעילויות פרא- רפואיות בתחומים הרלוונטיים להורים לגיל הרך, כהחייאה, ליווי התפתחותי, מעגל הורות ראשונית, סדנאות תזונה ושינה ועוד. כל הפעילויות מודרכות על ידי אנשי מקצוע מהשורה הראשונה.
·         מתוך רצון לסייע להורים בהתמודדות עם יוקר המחיה מנגישה העירייה שלל שירותים חינמיים להורים, בעזרת הכרטיס העירוני הייעודי – דיגיטף. המיזם נוחל הצלחה עצומה ובקהילת ההורים המקומית חברים למעלה מ-14 אלף הורים. מאות פעילויות מדי חודש: קהילת הורים בעיר, אימהות אחרי לידה, קבוצות להפגת הבדידות אחרי לידה ועוד. במהלך השנים הבאות תורחב פעילות דיגיטף לנקודות נוספות בעיר.
·         בנוסף, פותחו משחקיות במרכזים קהילתיים ברחבי העיר. הותאמו כ-70 גינות עם מתקנים לגיל הרך הכוללים משחקים של חול ומים והקיץ יגיע לשכונות במרכז העיר המשחקוטו - אוטו משחקים שנועד להוסיף תוכן חדש ומאתגר לגינות.

בתל-אביב-יפו 22,000 פעוטות בגילי לידה עד 3, כ-1000 גנים פרטיים לא מפוקחים, כאשר רק 22%  מילדי העיר נמצאים בנסגרות מפוקחות. בשנים האחרונות יותר ויותר משפחות עם ילדים בוחרות לחיות בעיר, הגידול המבורך במספר הילדים בכל שנה אדיר והמחסור בגנים טובים גובר. בנוסף, ישנו צורך ברור וקריטי בפיקוח גם על הגנים הקיימים הן ברמת הצוותים המטפלים והן ברמת התכנים החינוכיים, צורך שניכר בזעקה הציבורית שנשמעת בנושא לאחרונה.

ציפי ברנד, סגנית רה"ע תל-אביב-יפו הממונה על הגיל הרך: "ממשלת ישראל לא מרימה את הכפפה ואנחנו מאמינים כי שנות החיים הראשונות הן מכריעות להתפתחותו התקינה של ילד. הצבנו לעצמנו יעדי בינוי מידי לשנתיים הקרובות, בכדי להדביק במעט את הצורך של תושבי העיר למסגרות בטוחות, שיעניקו לילדים גנים מרווחים עם סטנדרטים חינוכיים גבוהים, בליווי עירוני. אנחנו מרחיבים את סל השירותים למשפחות הצעירות בכדי להתמודד עם יוקר המחיה ולהנגיש את שירותי הגיל הרך ליד הבית. כמו כן, בימים אלו אנו בוחנים את הסוגיות המשפטיות הנוגעות למידת המעורבות של השלטון המקומי בתוך הנעשה בגני הילדים הפרטיים. אנחנו נמצאים בקשר ישיר עם משרד העבודה והאוצר בתהליכי תקינת התקנות לחוק הפיקוח ולדיני התכנון והבנייה הנוגעים להקלה על הגננות בתהליכי פתיחת גן ובבקשות להיתר לשימוש חורג".

כמו כן בפורום הגיל הרך נערכו הרצאות של פרופ' מנואל טרכטנברג בנושא "היפוך הפירמידה", על חשיבות ההשקעה בגיל הרך וסקירה של דניאלה בן עטר מקרן ברנרד ון ליר "מהנעשה בעולם, הגיל הרך והסביבה העירונית".

צילום: רוני קמחי
מאת: שרית יוכפז

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה