Translate

יום שלישי, 17 בספטמבר 2019

לרגל חודש הסליחות ועשרת ימי התשובה: ארגון אשכולות בשיתוף האגף לתרבות יהודית במשרד החינוך מציעים לקהל הרחב אירועי סליחות חווייתיים ברחבי הארץ. מאת: שרית יוכפז




אירועי סליחות ברחבי הארץ

לרגל חודש הסליחות ועשרת ימי התשובה: ארגון אשכולות בשיתוף האגף לתרבות יהודית במשרד החינוך מציעים לקהל הרחב אירועי  סליחות חווייתיים ברחבי הארץ.
בין האירועים:  אירוע בעתיקות קיסריה בין הורדוס לרבי עקיבא || אירוע ביפו העתיקה בעקבות העיר והקשר הייחודי שלה ליום הכיפורים || אירוע ברובע היהודי בעיר העתיקה בירושלים בין שער יפו ועד קבר דוד מלווה בסיפורים ירושלמיים על אנשי העיר|| אירוע בצפת בעקבות הסודות הטמונים בסמטאות העיר העתיקה ועוד
מתי?: ימי רביעי-חמישי 18-19/9, 25-26/9, 2-3/10
 לפרטים:  www.eshkolot.org


ארגון אשכולות, פורום מרכזי סיור, לימוד ותודעה יהודית-ישראלית יציעו במהלך חודש אלול אירועי סליחות חווייתיים לציבור הרחב, בדגש על בני נוער ומבוגרים. האירועים יתקיימו בכ- 14 מוקדים שונים ברחבי הארץ, יציעו למשתתפים פעילות ערכית חווייתית בעלות סמלית של 20 ₪ למשתתף. הפעילויות כוללות היכרות עם ההיסטוריה והמורשת של הרחובות המוכרים לצד פעילות חווייתית נוספת כמו שחקני רחוב, נגנים, עששיות ועוד. האירועים שיתקיימו בערים שונות בהן ירושלים, טבריה, ראש פינה, עכו, קיסריה, חברון ועוד ילוו על ידי שחקנים ונגנים שיספרו על ההיסטוריה הייחודית של המקום באמצעות שירה ומשחק. באירועים משולבים מדריכות ומדריכי מרכזי הסיור והלימוד של אשכולות והם מותנים בהרשמה מראש.
אדיר וישניה, מנכ"ל ארגון אשכולות :
"חודשי אלול-תשרי מביאים עימם ניחוח חג והתחלה חדשה. ברוח התקופה אשכולות חונכת פרויקט "אירועי סליחות" שיחבר בין מוקדים היסטוריים ברחבי הארץ, להווי ומורשת מקומית, ולמנהג הסליחות והימים הנוראיים. האירועים שילווו בהדרכה מקצועית ופעילות חווייתית מותאמים לאוכלוסייה הבוגרת- הדור הצעיר והוותיק. מוזמנים להצטרף אלינו לחוויה קסומה, ולצאת יחד עם אוויר, אווירה והשראה אל השנה החדשה"

אירועי סליחות עם אשכולות
מתי?: ימי רביעי-חמישי 18-19/9, 25-26/9, 2-3/10
מחיר?: 20 ₪ למשתתף.
לפרטים והרשמה:  אתר אשכולות www.eshkolot.org

 להלן פירוט האירועים:
צפון הארץ:
העיר העתיקה בצפת:
האירוע יחל בחניון הסראיה, אל מערת שם ועבר וימשיך דרך הגן הקסום, בית הכנסת ר' יוסף קארו, כיכר המגינים וסמטת משיח המיוחדת. משם ימשיכו המבקרים לבית הכנסת האר"י האשכנזי ובית הכנסת אבוהב,  יעברו בקרית האומנים ויסיימו בסיור בכיכר אברהם שדה. בנוסף לסיפור הייחודי של נקודות הסיור השונות בצפת ייפגשו המבקרים עם נגן וישירו בצוותא משירי צפת המרגשים כמו: ידיד נפש, לכה דודי ועוד.
העיר העתיקה בצפת:
באירוע נוסף בעיר העתיקה בצפת יסיירו המבקרים
 בין סמטאותיה העתיקות של העיר הטומנים בחובם סודות בני מאות שנים. ייפגשו עם  סיפורם של לוחמי תש"ח שבעוז רוחם שחררו את העיר וישמעו אודות  הקשר הייחודי שלהם לאר"י וגוריו מגלי סודות הקבלה ור' יוסף קארו גדול הפסוקים בעל השולחן ערוך.
ראש פינה- סיור  בקברי צדיקים בגליל העליון:
האירוע יחל בסיור בבית הכנסת נבוריה  שנמצא בתוך יער ביריה שם יגיעו המבקרים לקברו של רבי אלעזר . ביער ביריה בימי בית המקדש הראשון והשני
היה ישוב שוקק חיים על יסופר לצד סיפורו של רבי לוי יצחק מברדיצ'ב בליל גשם בלילו הראשון של מנהג הסליחות. הסיור ימשיך בקבר רבי יונתן בן עוזיאל ויסתיים בקיום מנהג הסליחות בקברו של רבי שמעון בר יוחאי שבמירון.  
טבריה:
העיר טבריה היא המקום בו נחתם התלמוד ,מקום משכנה האחרון של הסנהדרין והתפשטותה של התורה לכל יהדות התפוצות ובה גם קבור הרמב"ם שהיה מגדולי החכמים בדת היהודית
.  באירוע יפגשו המבקרים בהיסטוריה היהודית של הישוב היהודי בטבריה ובראשם ר' חיים פרחי לצד מקורות המים כמו הכנרת ובאר המים בעיר.
מישור החוף הצפוני:
עכו העתיקה:
אירוע בסימן סיור במסלול היהודי בעכו העתיקה, הרובע היהודי, בתי הכנסת והאישים פעלו בה לאורך הדורות בעיר בה חיים יהודים וערבים זה לצד זה . הסיור בעכו העתיקה ישלב את ההיסטוריה של העיר וכל זאת תוך חיבור לימי הסליחות, תשליך על חומות העיר מתוך סיפורי העיר וטקסטים שנכתבו בעכו.
גן לאומי קיסריה:
אירוע במרכזו סיור מרתק בחלקו הצפוני של הגן הלאומי השוקק חיים, קיסריה כמשל- דרך סיפורה של העיר קיסריה, המתח והחיבור בין החומר והרוח, דמויות משמעותיות שפעלו בעיר לאורך התקופות, החיבור לסיפורה היהודי, ערכי החלוציות האהבה וההקרבה למען הכלל. במהלך הפעילות יסיירו המבקרים בין העתיקות, הגלריות ועל החומות של העיר. בהמשך, יכירו המבקרים את דמותו של הורדוס שהקים את קיסריה והפך אותה לעיר מובילה במזרח התיכון מול דמותו של רבי עקיבא והקשר המפתיע שלהם לדמותה של חנה סנש.




אזור המרכז:
יפו העתיקה:
העיר יפו הייתה עיר נמל לאורך כל שנות ההיסטוריה, והיוותה את שערי הארץ
, הגורם הבורר והמסנן של השפעות החוץ. האירוע שיתקיים ביפו בעקבות ההיסטוריה של העיר, המבנים המרשימים.   הסיור יחל במגדל השעון וימשיך לשער האמונה, שם יסופר למבקרים על אבות האומה החקוקים על השער והבחירה בחוויות הנכנסות בשערי העיר הפרטית של כל אחד מאתנו. בהמשך יגיעו המבקרים לתפוז המעופף ומשם ימשיכו לנקודת הסיור האחרונה בפסל הלוויתן.
לוד העתיקה:
האירוע שיתקיים בין בתי הכנסת העתיקים לשוק העירוני בלוד, ישלב בין סיפורי העיר והסוחרים השונים שעברו בה לחיים של לימוד תורה וחיבור לאדמה. מתוך היכרות עם הדמויות השונות בעיר ילמדו המבקרים על האומץ לשינוי  במעגלי החיים שלנו, בבית, בעבודה ובמעגלי החברויות השונות בחיים.
 לבסוף, מתוך פינות נסתרות ומיוחדות בעיר ילמדו המבקרים על המגוון הדתי והעדתי ועל היכולת להכיל ולקבל את השונה.
מרכז סיור ולימוד מזכר בתיה- מזכרת בתיה:
האירוע יתקיים לאורך רחוב רוטשילד כאשר התחנה הראשונה היא במוזיאון הרב שמואל מוהליבר. בהמשך יגיעו המבקרים גם לבית הכנסת, בתי המייסדים, הבאר העירונית ויסיימו את הסיור  באוהל הרב מוהליבר שבבית העלמין.  לצד הביקור במוקדים השונים במזכרת בתיה, ילווה הסיור בהצגות רחוב ושירים שיהפכו את הסיור לחוויה צבעונית ושמחה.

אזור ירושלים:
שער הגיא- הרובע היהודי בירושלים:
דוד המלך, אחת הדמויות החשובות בתנ"ך, משמש מודל לחיקוי במובנים רבים, אך התכונה שהפכה אותו לדמות מופת היא דווקא נפילתו ולאחר מכן התרוממותו עליו סיפר ש"י עגנון ב"תמול שלשום". האירוע בעיר העתיקה בירושלים יחל בשער יפו ויסתיים בקבר דוד. המבקרים יסיירו ברובע היהודי וישמעו סיפורים  ירושלמיים על האנשים פשוטים ,הרבנים והעיר בתוך החומות. בנוסף, ישמעו המבקרים על הכמיהה לירושלים לאורך הדורות,  על חומות העיר המחברת בין מזרח ומערב, שמים וארץ ואף יוכלו בסוף הסיור לרדת באופן עצמאי לכותל המערבי.

ראשית ירושלים- נבי סמואל:
אירוע נוסף שיתקיים בסביבת העיר ירושלים יחל בסיור קבר שמואל משם ימשיכו המבקרים למעיין חנה והחפירות הארכיאולוגיות. סיור הסליחות המרתק והמרגש משלב את העבר וההווה יחד עם דמותו של שמואל במקרא ובהיסטוריה והקשר שלו לימי הסליחות.
אזור חברון:
מערת המכפלה – חברון
האירוע יתחיל בסיור במערת המכפלה, מקום קבורת האבות והאימהות, ימשיך לשכונות היהודיות הנמצאות בעמק וילווה בסיפורם של הדמויות שהיו בעיר משחר ההיסטוריה. במהלך הסיור ישמעו המבקרים אודות האדם הראשון, דוד המלך ומשמעות המושג "זכות אבות" המוזכרת בתפילות הקשורות לימים הנוראים. 

צילום: מרכז סיור לימוד בשבילנו
מאת: שרית יוכפז

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה