Translate

יום שבת, 13 באפריל 2019

ספר נוער חדש: "פתאום הכול השתנה" מאת ליאת לידה-סנדומיר מאת: שרית יוכפז



"פתאום הכול השתנה" מאת ליאת לידה-סנדומיר
מאת: שרית יוכפז

"פתאום הכול השתנה" מאת ליאת לידה-סנדומיר הוא ספר לבני נוער המבוסס על סיפור אמיתי. בסוף שנת 1985 תלמידי כיתה ז' 12 מחטיבת הביניים 'ברנר' בפתח תקווה יצאו לטיול וכשהגיעו לצומת הבונים, אירעה תאונה ורכבת פגעה באוטובוס בו נסעו. תשעה עשר תלמידים, מורתם, אם מלווה, ונהגת האוטובוס נספו. הסיפורים המוצגים בספר מתארים את קורות הילדים ואלו מבוססים על הדמויות האותנטיות של ילדי הכיתה ומורתם כפי שעולים מתחקיר עם בני משפחותיהם ועם חבריהם בני השכבה.

הכל התחיל במריבה הסוערת בין נטע-לי לאלון, מסוג המריבות האלה שאחריהן הכל משתנה ודבר לא נותר כפי שהיה. איש זר ומוזר, הנקלע לחורשה הסודית של השניים, שעד כה הייתה שלהם בלבד, מנסה לעזור להם להתפייס באמצעות סיפוריהם של נערים שאת זהותם אינו מסכים לחשוף. "אתם בני שתים עשרה. הם היו בני שתים עשרה... הם למדו בכיתה ז 12,  בדיוק כמוכם", הוא ממלמל ומתנשם בכבדות. הוא שולף מתיקו עשרים מחברות תלמיד חומות וישנות ובהן סיפור על הילדים ההם" (מתוך הספר).

אלון ונטע-לי שבים למקום הסודי שלהם ופוגשים באיש המוזר מדי שבוע. הדרמה המתחוללת ביניהם נבנית פרק אחר פרק, כאשר בכל פעם הם מגוללים בפני האיש פן אחר לקונפליקט ביניהם, והוא מצידו מוצא בכל פעם 'חולייה מקבילה' לזאת בעלילות כיתה ז' 12 שעוזרת להם להתמודד עם ה'משוכה' שלפניהם.

ואולם, מימדיה של המריבה הניטשת ביניהם גדלים ומתרחבים לאורך הספר עד שהופכת להיות 'מלחמה' של 'מחנה' הבנים ו'מחנה' הבנות בכיתתם. מלחמה זאת נפתרת רק בסיום העלילה, כאשר מתגלה סודו של האיש המספר.

המפגשים עם האיש הופכים למסע אחורה בזמן אל הנערים והנערות מכיתה ז' 12 בפתח תקווה, והשניים נשבים בקסמם של הסיפורים על הכיתה ההיא שהכל התקנאו בה, המצטיינים, הילדים שעזרו לזולת, הרקדניות והספורטאים. דרך עלילותיהם של הנערים, החברויות האמיצות, ההרפתקאות וההתאהבויות, נטע-לי ואלון מוצאים דרכים להתמודד עם המעבר לחטיבת הביניים ועם התחושות והלבטים המציפים אותם.

על אף קסמם של הסיפורים, סימני השאלה אינם מניחים להם - מיהו איש זר זה? מדוע הוא מבקש לבוא לעזרתם? מה הוא מסתיר מפניהם אודות הילדים מכיתה ז' 12? היעלמותו הפתאומית של האיש מובילה אותם למסע חיפוש כפול – אחר האיש ובנפשם שלהם, מסע המוביל לגילויים מפתיעים ומרגשים.

דרך הדיאלוגים בין נטע-לי ואלון למספר עולים הפערים התרבותיים בין ההווה לבין שנות השמונים (החל מהבדלים טכנולוגיים - טלפון חוגה, משחקי אטארי, ערוץ 1 בטלוויזיה בשחור לבן, טייפ עם קסטות, דרך המוזיקה - עפרה חזה, להקות הפופ ויתר תחביבי ילדות ועד מלחמת לבנון) אשר הופכים מעניינים ולרגעים משעשעים, דרך הפריזמה של האייפון/ווטס-אפ/פייסבוק דה-היום. סדר הפרקים כרונולוגי – החל מן החופש הגדול שלפני תחילת כיתה ז' (הפרקים על עודד ואמיר, דביר ושלומי) ועד למסיבת בר המצווה של ערן ופלורין לקראת סוף השנה.

"פתאום הכל השתנה" הוא ספרה השני של ליאת לידה-סנדומיר, תרפיסטית בהבעה ויצירה, בעלת תואר שני בספרות עברית במסלול כתיבה יוצרת מאוניברסיטת בן-גוריון. רומן הביכורים פרי עטה, "איש ללא בית", ראה אור בהוצאת פרדס (2015).


"פתאום הכול השתנה" מאת ליאת לידה-סנדומיר. איורים: מירית פירז-ברייטר, הוצאה עצמית  להשיג בחנויות הספרים ברחבי הארץ. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה