Translate

יום רביעי, 6 בפברואר 2019

נחתמו הסכמי שיתוף פעולה בין מקדוניה לאוניברסיטת בר-אילן מאת: שרית יוכפז


העמקת הקשרים עם מדינות הבלקן:
נחתמו הסכמי שיתוף פעולה בין מקדוניה לאוניברסיטת בר-אילן  מאת: שרית יוכפז
לאחר הצלחה בתחומי מורשת העם היהודי, זיכרון השואה וחדשנות, חתמה אוניברסיטת בר-אילן על הסכמי שיתוף פעולה אקדמי חדשים עם מקדוניה בתחומי הרפואה, מדעי הרוח והחברה. שגריר ישראל במקדוניה, דן אורין: "אנחנו רואים בשיתוף הפעולה האקדמי בין ישראל למקדוניה צעד משמעותי בהעמקת הקשרים".
בימים האחרונים נחתמו בסקופיה, בירת מקדוניה, בטקס בחסות שר הבריאות ושר החינוך המקדוניים, הסכמים חדשים לשיתוף פעולה אקדמי בין אוניברסיטת בר-אילן לאוניברסיטת UKIM, האוניברסיטה הגדולה ביותר במקדוניה.
ההסכמים שנחתמו בין המוסדות, נועדו להקמת שת"פ אקדמי בין הפקולטות לרפואה והפקולטות למדעי הרוח והחברה. החתומים על הסכמים אלו הם פרופ' קרל סקורצי, דיקן הפקולטה לרפואה באוניברסיטת בר-אילן, פרופ' משה לוינשטיין, המשנה לנשיא אוניברסיטת בר-אילן, ופרופ' ניקולה ינקולובסקי, רקטור אוניברסיטת סקופיה.
בהמשך שיתוף פעולה זה צפוי להתחם הסכם נוסף בין האוניברסיטה למשרדי הבריאות והחדשנות של מקדוניה, להוראת קורס בביואינפורמטיקה קלינית לרופאים ממקדוניה על-ידי ד"ר רחל לוי דרומר ופרופ' רון אונגר מהמגמה לביולוגיה חישובית. מדובר בתחום חדנשי, שלא קיים כיום במקדוניה, אשר מהווה את הכניסה לעולם הרפואה המותאמת אישית.
האוניברסיטה מתכננת לבצע פרויקט חדש במקדוניה בתחום האופטומטריה, במסגרתו תבצע משלחת חוקרים ובוגרי בית-הספר לאופטומטריה של האוניברסיטה אבחון מהיר לבעיות ראיה בקרב ילדים צעירים, אשר ללא טיפול הולם עלולים לסבול מבעיות לימודיות וחברתיות בהמשך. המשלחת תתבצע בהובלתו של ראש בית-הספר לאופטומטריה, פרופ' אורי פולת, וצפויה לצאת בחודשים הקרובים.
במסגרת הסכם ארסמוס מובילטי למחקר משותף אודות שיקום בית הקברות העלמין היהודי שבביטולה, מקדוניה, מרחיבה אוניברסיטת בר-אילן את פעילותה בפרויקט חשיפת אחד מבתי הקברות העתיקים בבלקן, יחד עם אוניברסיטת UKLO, אשר נמצאת בעיר זו.
לפרויקט, אשר מובל על-ידי השגריר דן אורין, משמעות מיוחדת מבחינת המורשת היהודית. מדובר בקהילה מן העתיקות ביותר באירופה, אשר מוכרת עוד מהמאה ה-4 לספירה, ונמחקה כמעת לחלוטין מהזיכרון הלאומי והישראלי. בשואה הושמדו כ-98% אחוזים מקהילה ספרדית-בלקנית זו במחנה טרבלינקה, ומתוך 7,400 איש שחיו בה, נותרו רק כ-150 שורדים.
בתמיכתם של דיקן אוניברסיטת בר-אילן, פרופ' ירון הראל וראש מכון חקר השואה, פרופ' ג'ודי באומל שוורץ, פועלת התוכנית עם מיטב מומחי האוניברסיטה בתחום, וביניהם: ד"ר רחל לוי דרומר, המזכיר האקדמי, פרופ' עירית עמית מהמחלקה לגיאוגרפיה, פרופ' שמואל רפאל מהמכון לחקר השואה ופרופ' איליה רודוב מהמחלקה לכימיה.
"משרד החוץ הישראלי רואה בפרוייקט זה חשיבות מיוחדת של שימור וזיכרון הסיפור היהודי והמורשת היהודית של קהילה ספרדית מהבלקן, שהושמדה בשואה באופן כמעט מלא, וזכרה כיום כמעט אבד", אמר דן אורין, שגריר ישראל במקדוניה.
בנוסף, במסגרת הפעילות האקדמית של אוניברסיטת בר-אילן עם מקדוניה, התקיים בשנה שעברה האקטון מורשת יהדות מקדוניה, שהיה ההאקטון הגדול ביותר שהתקיים במקדוניה. כמו כן, ניתן למנות בין שיתופי הפעולה האקדמיים הנוספים של האוניברסיטה עם מקדוניה את מרכז הערים החכמות, שבראשותו של ד"ר אייל יניב.
"אנחנו רואים בשיתוף הפעולה האקדמי בין ישראל למקדוניה צעד משמעותי בהעמקת הקשרים", אמר אורין. "המקום של אוניברסטית בר-אילן, בקשרים המיוחדים שאנו טווים עם מקדוניה משמעותי ביותר, הן בתחומים הקלאסיים של האקדמיה והן בשותפות היחודית בקידום המאמץ לספר את סיפור העם היהודי בכלל, ובפרט את מורשתה של קהילת יהודי מקדוניה, עברה המפואר לפני מלחמת העולם השניה, וסיפורה הטראגי בשואה", הוסיף.
בתמונה, מימין: פרופ' רטקו דואב, דיקן הפקולטה לפילוסופיה, אונ' UKIM, ד"ר ונקו פיליפצ'ה, שר הבריאות של מקדוניה, פרופ' ניקולה ינקולובסקי, רקטור אונ' UKIM, ד"ר רחל לוי דרומר, מזכיר אקדמי אונ' בר-אילן, שגריר ישראל במקדוניה, דן אורין, קונסול הכבוד של ישראל במקדוניה, גרידמיר שומוקובסקי . צילום:  באדיבות יח"צ מאת: שרית יוכפז

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה