Translate

יום שלישי, 25 ביוני 2019

ספר מבוא לספר שושלת שומרי הסודות: הברית מאת ד"ר גבריאלה בן שמואל- ממליצה שרית יוכפז


מבוא לספר שושלת שומרי הסודות: הברית
מאת ד"ר גבריאלה בן שמואל
שם הספר הברית- שושלת  שומרי הסודות" כתבה גבריאלה בן שמואל.  תושבת בני ברק

 גבריאלה בן שמואל  בעלת תשובה זה יותר משלושים שנה, נשואה, אם לשבעה שיחיו וסבתא לנכדים ומתגוררת בעיר בני ברק בארץ ישראל. מספרת  בראיון עיתונאי עם שרית יוכפז 
"  זכיתי ללמוד תורה מפי הרב יהודא לאון אשכנזי (המכונה מניטו), לתרגם את שיעוריו מצרפתית ולאגדם בשלושה ספרים בסדרת סוד העברי, ולכתוב עליו דוקטורט במחלקה לפילוסופיה יהודית באוניברסיטת בר-אילן.



לפני כעשר שנים, ובעקבות ההכנה לספר השלישי בסדרה שעסק באברהם אבינו, התגבשה בי ההכרה כי עליי לכתוב את הסיפור המשפחתי שהועבר אצלנו מאם לבת, ועיקרו, סיפורם של אלברטו ואיזבלה שחיו בתקופת גירוש ספרד. אולם ככל שהעמקתי בנושא הבנתי שהוא רחב הרבה יותר: סיפור משפחתי מכיל, למעשה, שלושה סיפורי אהבה גדולים: סיפור אהבתם של אברהם העברי ושרה אמנו כפי שהם עולים מפסוקי התורה; סיפור אהבתם המופלאה של אלברטו היהודי ואיזבלה הנוצרייה שהתגיירה למענו בתקופת גירוש ספרד; סיפורו של אבי, אברהם ישראל צבי בן אהרן ז"ל, ששרד עם אביו ושני אחיו שבעה מחנות בשואה, עלה לארץ, הכיר את אמי, רחל, על ספסל בשדרות רוטשילד והקים את התא המשפחתי שממנו יצאתי אני. שלושה אברהמים, שכל אחד מהם חי בתקופה אחרת בהיסטוריה, אך סיפוריהם השרוגים זה בזה יוצרים פסיפס מרהיב המשקף את סיפור אהבתם של בורא העולם ועם ישראל כפי שהוא בא לידי ביטוי בשיר השירים, שיר האהבה האולטימטיבי. עם, שסיכוייו לשרוד תלאות כה רבות במשך ארבעת אלפי השנים מאז העברי הראשון עד היום היו אפסיים, והנה אנחנו כאן, בצד השני של ההיסטוריה, בועטים ומלאי חיות.
העם אליו אני שייכת הוא עם מיוחד, והספר הזה הוא סיפורו. סיפור של בחירה, שליחות וסודות אלוהיים שהועברו מהבורא לאדם הראשון, וממנו לשושלת שומרי הסודות שתפקידם לשמור ולהעביר את הסודות הללו מדור לדור במהלך כל ההיסטוריה, עד שיגיע זמנם להתגלות לכל.
הספר נתמך על ידי מקורות שונים: לאורך הספר מופיעים פסוקים מפשט התורה המספרים את סיפורו של אברהם העברי. פסוקים אלו מצוטטים בפיסוק מלא והטיה. גם פסוקים המצוטטים מהכתובים מופיעים באותו אופן.
חלק ניכר מהסיפור עצמו לקוח ממדרשים שנכתבו על פסוקים אלו. הספרים העיקריים שבהם נעזרתי הם: ספר הפרשיות, של הרב אליהו כי טוב. ילקוט מעם לועז, מדרש תנחומא (קובץ מדרשי אגדה), ילקוט שמעוני ומדרש רבה.
חלק נוסף מבוסס על דברי הפרשנים כפי שהם מופיעים במקראות גדולות וביניהם נוסח המקרא על פי המסורה עם תרגום אונקלוס ותרגום יונתן. בין הפרשנים מופיעים רש"י, רשב"ם, ראב"ע והרמב"ן על התורה, ופרשנים מדרשיים כגון: כלי יקר, אור החיים, מאור ושמש ועוד.
פסוקים שלמים בספרי מצוטטים מספר יצירה. במסורת היהודית מייחסים את ספר יצירה לאברהם אבינו (וכך מופיע בכל המהדורות המודפסות של הספר), אך יש מסורת קדומה יותר המייחסת את חיבור הספר לאדם הראשון וטוענת שאברהם אבינו רק העלה אותו על הכתב. רס"ג (ר' סעדיה גאון – 942-882 לספירה הנוצרית), בהקדמתו לפירוש ספר יצירה, אומר כי את עיקר הרעיון המחשבתי שבספר קיבל אברהם אבינו מנח, שם ועבר שעמם למד. הוא העבירו ליצחק בנו, שהעבירו ליעקב, שהעבירו ללוי ולוי לבניו. במשך כל הדורות שלאחר מכן הועבר תוכן הספר בע"פ מאב לבן ומרב לתלמיד עד זמן כתיבת המשנה בערך, שאז הועלו הדברים על הכתב כדי שלא יישכחו. זהו ספר היסוד של הקבלה, שהועבר על ידי יחידי סגולה בשושלת שומרי הסודות מאז ועד היום.
הסיפור שאני מספרת נכתב דרך הפריזמה האישית שדרכה אני מבינה את הסיפור המקראי. חשוב לי להבהיר שגם בין הפרשנים עצמם קיימות מחלוקות לגבי פרטים שונים בסיפור, וכך גם במדרשים. ממגוון הדעות העשיר בחרתי, כמובן, את אלו שהתאימו לתפיסת עולמי ולצורה שבה אני חווה את סיפורו של אברהם העברי. מכאן יוצא שאת הסיפור של אברהם לפי פשט התורה ניתן להבין בדרכים שונות.
ניגשתי לכתיבת הספר בחרדת קודש, שכן אברהם איננו רק אבי האומה שאליה אני שייכת, אלא אחד משלושת האבות שעליהם נאמר שהיו "מרכבה לשכינה". אין לנו מושג ברום המעלה של אדם כזה, ולכן בכל יום שבו כתבתי, ביקשתי להיות צינור לרצונו יתברך ושליחה נאמנה לעבודתו. כן ביקשתי סייעתא דשמייא מיוחדת שלא יבוא על ידי כל מכשול או פגם או זלזול חס וחלילה ושה' ישים את הרעיונות במוחי, את המילים בפי ואת המעשים בידיי.
היה אם בכל זאת מי מהקוראים ימצא טעות או חוסר היגיון בפרטים המתוארים בספר, הם שלי ובאחריותי בלבד, וכך גם הלך המחשבות, הרגשות והדיאלוגים שאינם מופיעים בתורה או במדרשים.
לבסוף, נושאת אני תפילה לבורא עולם שיפקח את עיני כל מי שיקרא בספר הזה להבין את גדולתו של עם ישראל, מעלת התורה הקדושה שהיא בבחינת תעודת הזהות שלו והארץ המיוחדת המהווה לו בית. מעל הכול, מבקשת אני שכל הקורא בו יתחבר אליו יתברך, ושיהיה לו הספר מקור לרפואה, אמת, שלום ונחמה, ויהיה הוא אבן אחרונה לקראת הגאולה האמתית והשלמה תכף ומיד ממש."

שם הספר הברית- שושלת  שומרי הסודות" כתבה גבריאלה בן שמואל.  תושבת בני ברק




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה