Translate

יום שני, 2 ביולי 2018

בשורה לתיירות הבדואים בנגב: משרד החקלאות ופיתוח הכפר יכשיר מורי דרך מהחברה הבדואית/ מאת: שרית יוכפז


איה דבורין
בשורה לתיירות הבדואים בנגב:
משרד החקלאות ופיתוח הכפר יכשיר מורי דרך מהחברה הבדואית

משרד החקלאות ופיתוח הכפר הודיע השבוע בכנס של תיירני "קסם המדבר" כי הוא יקדם הכשרת מורי דרך מהחברה הבדואית באמצעות מתן מלגה של כ-80% מגובה שכר הלימוד. הקורס מיועד לאזרחים או תושבים המתגוררים בישובים רהט, חורה, לקיה, כסיפה, ערערה בנגב, שגב שלום, תל שבע ובמועצות האזוריות נווה מדבר ואל קסום ויתקיים במוסדות המוכרים על ידי משרד התיירות. כמו כן מקדם המשרד פתיחת קורס ייעודי בנגב.
הרציונל לפתיחת הקורס הייעודי ולתמיכת ועידוד המשרד להכשרת מורי דרך הוא היעדר משמעותי של מורי דרך מתוך החברה הבדואית. במיפוי שערך משרד החקלאות הוא מצא כי ישנם רק 11 מורי ומורות דרך מתוך החברה, ורק 8 מהם עובדים באופן קבוע במקצוע שלהם. הצורך לפתיחת הקורס עלה מתוך השטח, גם מהתיירנים הבדואים וגם מרשויות וארגונים שמקיימים סיורים בנגב ומבקשים מורי דרך בדואים.
זאת, בין היתר, בשל פריחת התיירות הבדואית בנגב בשנים האחרונות שנובעת מהחלטת ממשלה 2025, בה הוטל על משרד החקלאות ופיתוח הכפר לפעול לקידום הפיתוח הכלכלי בענפי החקלאות והתיירות עבור האוכלוסייה הבדואית בנגב. לשם כך הוקצה למשרד תקציב מיוחד על סך של כ- 5.5 מלש"ח לשנים 2015-2017 וגייס פרוייקטורית ייעודית שתפקידה לקדם את המוצר התיירותי-הבדואי.
משנת 2015, עת נבחרה הפרוייקטורית, תפסה התיירות הבדואית תאוצה חסרת תקדים. המשרד, שעובד בשיתוף פעולה עם הרשות לפיתוח הנגב בנושא, פיתח את מותג "קסם המדבר" שמאגד את התיירנים הבדואים תחת קורת גג אחת והושק במרץ 2017. במהלך שנים אלה התקיימו עשרות אירועים ופסטיבלים, ביניהם פסטיבל "קסם המדבר" בלקיה, אירועי "לילות רמדאן ברהט", השתתפות ביריד התיירות IMTM, השתתפות בפסטיבל דרום אדום, הקמת שוק בדואי בוטיקי "שוקראן" ועוד.
"המוצר התיירותי הבדואי הוא אחד ממוצרי התיירות המעניינים והמרתקים ביותר בארץ. החוויה המדברית, לצד סיפורים אישיים מעוררי השראה וסיפורי הנשים הבדואיות פורצות הדרך מזמנים בשנים האחרונות עשרות תיירים מהארץ ומהעולם שמגיעים אל מוקדי התיירות הבדואית בנגב", מספר שי דותן, מנהל תחום בכיר כלכלה כפרית ותיירות במשרד החקלאות ופיתוח הכפר. "המשרד רואה חשיבות גדולה בהכשרת מורי דרך מתוך החברה הבדואית. מניסיון שהצטבר בפיתוח התיירות בחברה הדרוזית והצ'רקסית בצפון למדנו, שקיום קורס מורי דרך ייעודי לציבור מסוים בסבסוד של הממשלה, יוצר שכבה מנהיגותית בתחום התיירות שמובילה הפעילות התיירותית בישובים ומשתלבת במשרות הניהול וההובלה של התיירות והמטרה היא שמורי הדרך שיוכשרו בקורס יהיו האנשים שיובילו את התיירות הבדואית בנגב בעתיד".


איברהים אבו כף, מורה דרך מוביל בחברה הבדואית אמר "אני שמח על פתיחת הקורס הזה והתמיכה שלכם. אני מכיר על כף ידי את מרחבי המדבר והנרטיב הבדואי בתוכו, שלמעשה מחבר אלפי שנות מסורת בדואית עם כל התחומים: סביבה, ארכיאולוגיה, תרבות, גאולוגיה ועוד. התיירים שאותם אני מדריך, מהארץ ומחו"ל מקבלים מנעד עשיר, רחב, מעמיק ומעניין מאוד בהדרכה שלי כמדריך בדואי מוסמך". מורה הדרך המוסמך איברהים אבו קעוד ציין כי "ישנה חשיבות רבה לפתיחת הקורס, שכן היום קיים מחסור אמיתי בשטח למורי דרך בדואים המתמחים בתיירות מדברית".


להלן קישור לנוהל בעברית ובערבית:


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה