Translate

יום שלישי, 3 באוגוסט 2021

יו"ר ועדת הכלכלה ביטון על המשבר בענף התיירות: העננה עדיין מרחפת מעל ראשו – הממשלה נדרשת לתת לענף מענה ייחודי ואפקטיבי. מאת שרית יוכפז


 יו"ר ועדת הכלכלה ביטון על המשבר בענף התיירות: העננה עדיין מרחפת מעל ראשו – הממשלה נדרשת לתת לענף מענה ייחודי ואפקטיבי. מאת שרית יוכפז

מנכ"ל משרד התיירות: מטרת העל שלנו לדאוג שהעוסקים בענף יוכלו לעבור את המשבר – הריפוי הטוב ביותר יהיה חזרה לפעילות; מנכ"ל אגודת מורי הדרך סיפר לחברי הוועדה בדמעות שהבוקר התבשר על מורה דרך נוסף שהתאבד

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, התכנסה היום לדיון בתמיכת המדינה והסיוע למורי הדרך ועובדי התיירות הנכנסת. בפתח הישיבה אמר היו"ר ביטון כי הקורונה לא פסחה על אך אחד, אבל אחת הפגיעות הקשות הייתה בעולם התיירות, שעדיין לא חזר לפעילות מלאה ומתקשה לצאת מהמשבר.

מנכ"ל משרד התיירות, אמיר הלוי, אמר כי מטרת העל של המשרד היא לשמור על תשית התיירות ולדאוג שהעוסקים בענף יעברו את המשבר. לדבריו, המשרד יצר מתווה תקציבי של 10 מיליון שקלים, יחד עם משרד האוצר, לסיורים שמעסיקים 1,100 מורי דרך בשיתוף פעולה עם רשות הטבע והגנים. נציגת האוצר, נעם דן, הוסיפה כי שוריונו 5 מיליון שקלים נוספים למיזם, ככל שיהיה בהם צורך. היא הוסיפה כי מתווה החל"ת נתן מענה לרוב מורי הדרך.

מנגד, מנ"כל אגודת מורי הדרך, אלי מילוא, סיפר כי לא הצליח לתפוס את אגף התקציבים ואף אחד לא התייחס לטענותיהם. באשר לשיתוף הפעולה עם רשות הטבע והגנים אמר מילוא, כי עד היום עבדו בו 900 מורי דרך כשנרשמו אליו 1,400. הוא אף סיפר בדמעות כי הבוקר קיבל הודעה על עוד מורה דרך, אב לילדים מהצפון, שהתאבד בגלל המצב הקשה.

יו"ר עמותת מורשת דרך, יונתן שפירא, אמר כי בעיה נוספת היא שמתווה התיירות הנכנסת לא מאפשר קבוצות שקטנות מ-5 תיירים. הוא הוסיף כי באשר להסבת מקצוע הדבר עולה 11 אלף שקלים ולאף אחד אין כסף לשלם את הסכום הזה.

מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות, טלי לאופר, אמרה כי משרדי הנסיעות נופלים בין הכסאות ונשארו בלי עבודה, מאחר והממשלה ממליצה לציבור שלא לטוס לחו"ל. "זרקו אותנו לכלבים. המדינה סגרה לנו את העסק ואמרה שלא נקבל פיצוי. ב-30 ביוני נגמרה רשת הביטחון ואנחנו עדיין ב-20% פעילות. מישהו צריך לקחת אחריות על 7,000 עובדים", זעקה לאופר.

עידית הדר קמרט, שהייתה סוכנת נסיעות והיום התקבלה לעבודה כיועצת של ח"כ ענבר בזק, סיפרה כי עבדה בתחום 25 שנה ולא הצליחה למצוא שום עבודה אחרת, למרות ששלחה קורות חיים לעשרות הצעות עבודה. היא הציעה לאפשר למי שנשארו ללא עבודה לעבוד במשרות חלקיות, בלי לפגוע בדמי החל"ת. לדבריה, הסבת מקצוע צריכה להיעשות יחד עם השמה, כי אחרת מאוד קשה למצוא עבודה גם לאחר ההסבה.

ח"כ ניר אורבך אמר כי המדינה דורשת ממורי הדרך טפסים שהם לא מסוגלים להציג, וצריך לתקן את החוק ולדרוש זאת מהמעסיקים. ח"כ רון כץ אמר כי שוחח עם שר התיירות, יואל רזבוזוב, שלוקח את הנושא הזה לטיפולו האישי. ח"כ ענבר בזק אמרה כי אפשר להסב את מורי הדרך למערכת החינוך. ח"כ בועז טופורובסקי אמר כי מורי הדרך לא מקבלים תשובה מספקת מהמדינה. ח"כ מיכל שיר הוסיפה כי אסור לחזור על טעות הממשלה הקודמת וחייבים למצוא לכך פתרונות ולתת לאנשים מענקים.

ח"כ ינון אזולאי סיפר כי התבייש להסתכל לאנשים האלה בעיניים, לאחר שפעם אחר פעם הבטיח להם בדיוני ועדת הכספים סיוע. "האוצר צריך להכניס את היד לכיס ולעזור להם, בזכות ולא בחסד", אמר. ח"כ קרן ברק הוסיפה כי עבדה על מתווה יחד עם שר האוצר הקודם, ח"כ ישראל כץ, וכי צריך רק ליישמו.

היו"ר ביטון סיכם את הדיון ואמר כי ענף התיירות נפגע באופן מיוחד ומחלים כלכלית לאט יותר מאחרים, ועדיין עננה מרחפת מעל ראשו, לכן הממשלה נדרשת לתת מענה ייחודי מותאם ואפקטיבי למי שנפגע בענף באופן ממוקד וספציפי.

הוא הוסיף, כי "הוועדה מבקשת ממשרד התיירות לדווח לה בכתב עד לסוף חודש אוגוסט על מספר מורי הדרך ששולבו במשרות חלופיות במשק, לרבות דרך רשות שמורות הטבע ובמשרות של מדגמים וחוקרים אפידמיולוגים. הוועדה מבקשת ממשרד התיירות ומשרד הבריאות לתקן את המתווה לתיירות נכנסת כך שתתאפשר כניסה של קבוצות קטנות מ- 5 תיירים. הוועדה קוראת למשרד התיירות ולמשרד האוצר להידבר עם נציגי סוכני הנסיעות לשם מציאת פתרונות סיוע ותקיים דיון מעקב".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה