Translate

יום ראשון, 1 באוגוסט 2021

אלפי חקלאים מפגינים בירושלים נגד הרפורמה של שרי האוצר והחקלאות מאת שרית יוכפז



 אלפי חקלאים מפגינים בירושלים נגד הרפורמה של שרי האוצר והחקלאות מאת שרית יוכפז

 ״רשתות השיווק הן שעושקות את הציבור, לא החקלאים. טפלו בפערי התיווך והוציאו את הרפורמה מחוק ההסדרים!״

 

אלפי חקלאים מפגינים כעת בירושלים מול ישיבת הממשלה (מול בניין משרד החוץ). החקלאים מוחים על הרפורמה ההרסנית ששרי האוצר והחקלאות מנסים לקדם במסגרת חוק ההסדרים ולא בהסכם מולם. עוד קוראים החקלאים לשרי האוצר והחקלאות לטפל ברשתות השיווק שעושקות את הציבור, ולא לפגוע בחקלאים הישראלים שנאבקים על פרנסתם. החקלאים אף חילקו תוצרת חקלאית לעוברים ושבים.

 

מראשי ההנהגה החקלאית - דובי אמיתי, יו״ר המגזר העסקי והתאחדות האיכרים; עמית יפרח, יו״ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ״ל תנועת המושבים; ניר מאיר, מזכ״ל התנועה הקיבוצית; שי חג׳ג', יו״ר מרכז השלטון האזורי וראש המועצה האזורית מרחבים; אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל - נמסר: ״עלינו היום לירושלים, אלפי חקלאים מכל רחבי הארץ, למען החקלאות הישראלית ועבור עתיד מדינת ישראל. משרדי האוצר והחקלאות, מבלי לרצות בכך, יביאו להרס החקלאות הישראלית ולאבדן פרנסה לאלפי משפחות חקלאים, ובמקביל – לא יגרמו לירידת מחירים מאחר והם לא מטפלים ברשתות השיווק ובקמעונאים, שהם האשמים האמיתיים. אנחנו בעד תחרות ולא חוששים ממנה - תוצרת הארץ היא מהטעימות והאיכותיות בעולם. יחד עם זאת, אנחנו דורשים תנאי פתיחה שווים והסכם משותף הוגן - ולא הנחתה בחוק ההסדרים. אנחנו בשבר ערכי, שלא יביא להוזלת המחיר לצרכן. הבעיה היא שכשראשי המדינה יתעוררו זה כבר יהיה מאוחר מדי. יישארו פה יבואנים ופקידים - חקלאות והתיישבות לא יהיו פה".

 

יו״ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ״ל תנועת המושבים, עמית יפרח: ״אנחנו נמצאים כאן היום בהפגנה על עתידה של החקלאות הישראלית. שר האוצר ושר החקלאות לא רוצים עגבניות מעוטף עזה וביצים מגבול הלבנון אלא מטורקיה וירדן. מדינת ישראל לא הקימה את ההתיישבות החקלאית דרך חוק ההסדרים ואנו לא ניתן לה לפרק את החקלאות דרך חוק ההסדרים.

לא ניתן להפקיר את מגדלי הביצים בצפון ולזרוק 3500 משפחות להיות נתמכי סעד ולהחליף אותם ב-3-4 יבואנים בשוק ריכוזי שלא יוריד את המחיר. שר האוצר ושר החקלאות- האויב בצפון זה החיזבאללה! זה לא שמעון ביטון מאביבים ואנו לא ניתן לך לבטל את התכנון בחוק ההסדרים. שר החקלאות והאוצר - יוקר המחיה לא חונה אצלנו החקלאים. טפל ברשתות השיווק. לך בעקבות הכסף״.

 

 

שי חג׳ג׳ יו״ר מרכז השלטון האזורי וראש המועצה האזורית מרחבים: ״כל ראשי המועצות האזוריות התגייסו למאבק. אני מתחייב שהרפורמה לא תעבור כפי שהיא מוגשת.  נשבית את המועצות אם הרפורמה הזו תעבור. מאז ומתמיד ידעו החקלאים כי את הזריעה אנחנו עושים בדמעה. כזו היא החקלאות. אבל תמיד גם האמנו שנקצור ברינה. לא האמנו ולא שיערנו שתגיע רפורמה כזאת שתשנה את המשוואה. הזורעים בדמעה - בדמעות יקצורו.״

 

יו"ר המגזר העסקי והתאחדות האיכרים, דובי אמיתי:" באנו לכאן למחות על רפורמה שמונחתת עלינו בחוק הסדרים שבינה ובין הורדת המחיר לצרכן אין דבר וחצי דבר. רשתות השיווק הן הקובעות הבלעדיות של המחיר ויעידו דוחות הרווח שלהן אשר מוכיחות כי מחלקת הפירות והירקות שלהן הן הרווחיות ביותר- בעוד הרווח התפעולי הממוצע ברשת היה 3.4%, הרווח במחלקת הפירות עמד על 14%. החקלאים אינם פוחדים מתחרות, אנחנו גאים בתוצרת האיכותית והטרייה שלנו- אנחנו רק דורשים הוגנות. משרדי האוצר והחקלאות הציגו רפורמה חד צדדית שמונחתת בחוק הסדרים, בלי לטפל בכל שרשרת הערך שמשפיעה על המחיר לצרכן ובלי להשוות את עלויות מחירי המים וכח העבודה לעלויות במדינות הייבוא, על מנת לאפשר לנו תחרות אמיתית על המדף. אנחנו נמשיך להילחם למען חקלאי העוטף וגבול הלבנון, גם במחיר של משבר קואליציוני".

 

אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל: "עלינו היום לירושלים, אלפי חקלאים מכל רחבי הארץ, כדי להפגין מול ישיבת הממשלה, כדי לומר בקול רם וברור: מי שקובע את המחיר בסופר הוא לא החקלאי שמקבל שקלים בודדים על התוצרת - אלא רשתות השיווק שמוכרות במחיר של פי כמה וכמה וגורפות מיליארדי שקלים על גב הצרכנים ועל גב החקלאים. לחקלאים אין שום השפעה על מחירי הפירות והירקות, ושום השפעה על יוקר המחיה – אבל קל יותר להיטפל אליהם מאשר אל רשתות השיווק והטייקונים שמרוויחים מיליארדים על גב הציבור והחקלאים. אני שב וקורא לשרי האוצר והחקלאות: טפלו בפערי התיווך וברשתות השיווק, שהם הבעיה האמיתית, ואל תפגעו בחקלאים שעובדים קשה מדי יום ובכל מזג אוויר ונלחמים על פרנסתם. יש להוציא את הרפורמה מחוק ההסדרים, אחרת – זה עלול להיות סופה של החקלאות הישראלית. *בלי הידברות - לא יקרה דבר*. לא נשתף פעולה עם רפורמה שתפגע במדינה, באזרחים, בחקלאים, בביטחון הפיזי והתזונתי של כולנו".

 

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר: "באנו לכאן כולם ביחד - קיבוצים, מושבים ואיכרים, מכל הענפים החקלאים - הרפתנים והלולנים, מגדלי הפירות, הירקות והדגים, כדי לומר לשרים שאנחנו שלחנו לממשלה - עד כאן. לא ניתן לכם להוביל צעד כל כך דרסטי, ובעל משמעויות מרחיקות לכת על החקלאות הישראלית באופן חד צדדי וללא הידברות עם החקלאים. חקלאות ישראל היא נכס אסטרטגי של העם היהודי ושורש הציונות. אל תלכו לנו על הראש - זה יעלה לכם.. אנחנו שותפים, לא אויבים. דברו איתנו ונגיע להבנות"


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה