Translate

יום שני, 31 באוגוסט 2020

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל וראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי סיכמו על קידום תוכנית "עיר אוויר נקי". מאת: שרית יוכפז


השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל וראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי סיכמו על קידום תוכנית "עיר אוויר נקי" - להפחתת זיהום האוויר מתחבורה בתל אביב-יפו, כולל איסור נסיעת כלי-רכב מזהמים בכל שטח העיר

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל: ״החזון שלי הוא שאזרחי מדינת ישראל יחיו באוויר נקי ללא זיהום אוויר. היום אנו עושים צעד נוסף להגשמת החזון עם הסיכום על אזור מופחת פליטות בעיר תל אביב-יפו. אנו נוביל את השינוי המיוחל ברחבי המדינה, כאשר כלל התחבורה תהיה חשמלית או לא ממונעת״

ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי: "תל–אביב-יפו שמה למטרה להפוך את פירמידת משתמשי התחבורה ולתת עדיפות להליכה, לאופניים ולתחבורה ציבורית על פני הרכב הפרטי. לאורך העשורים האחרונים אנחנו פועלים ללא לאות ובהצלחה במסגרת סמכויותינו להפחתת זיהום האוויר בעיר, וקידום תכנית 'עיר אויר נקי' אשר במסגרתה העירייה תאכוף באמצעים אלקטרוניים רכבים מזהמים שנכנסים לעיר היא חלק מעשייה זו. אני מברך על שיתוף הפעולה החשוב עם המשרד להגנת הסביבה לקידום הנושא"


השרה להגנת הסביבה ח"כ גילה גמליאל וראש עיריית תל-אביב יפו, רון חולדאי, נפגשו היום (ב') והגיעו להסכמה על קידום תכנית משותפת - "עיר אוויר נקי" לצמצום זיהום אוויר מתחבורה בתל אביב והפיכתה לעיר מופחתת זיהום אוויר (LEZ, Low Emission Zone). צוותים משותפים יחלו לפעול ליישומה של התכנית כבר עתה.
התוכנית היא רב-שלבית, בשלב הראשון תיאסר נסיעת "רכב מזהם" בכל שטחה של העיר, אשר תהפוך כולה לאזור מופחת פליטות. המשמעות היא ש-40 אלף כלי-הרכב המזהמים ביותר בישראל לא יורשו להיכנס לשטח העיר (רכבי דיזל מתחת לתקן יורו 4 – למעט רכב פרטי). בעלי רכב מזהם שירצו להיכנס לשטח העיר עם רכבם- יוכלו לעשות זאת רק אם יתקינו מסנן, והמשרד להגנת הסביבה מציע סבסוד ממשלתי להתקנת המסננים. בשלבים הבאים יקבעו אזורים בעיר שבהם המגבלות יוחמרו ותיאסר גם כניסתם של כלי-רכב ברמת זיהום "רכב רגיל" (קרוב ל-2 מיליון כלי-רכב, כולל כלי-רכב בנזין ודיזל פרטיים שאינם עומדים בתקן זיהום האוויר המתקדם יורו 6). אזורים אלו יהיו אזורים "מופחתי פליטות אולטרה".

אזור מסוג זה פועל לדוגמה במרכז לונדון ונחשב ככלי יעיל במיוחד לשיפור איכות האוויר ואיכות החיים של התושבים. בעתיד הרחוק יותר ייקבעו אזורים שבהם יהיה איסור מוחלט על כניסת רכבים בעלי מנוע בעירה פנימית השורף דלקים, ותותר רק כניסת כלי רכב חשמליים (רמת זיהום "רכב נקי"). 

בנוסף, התוכנית כוללת מעבר מדורג להסבת כלל אוטובוסי התחבורה הציבורית העירוניים, הפעילים בעיר לאוטובוסים חשמליים (רכב נקי כהגדרתו בתקנות). כמו-כן, ייקבעו במסגרת התוכנית מגבלות על הפעלת ציוד מכני הנדסי מזהם, ויותר שימוש רק בכלים העומדים בתקן זיהום אוויר מתקדם או שיותקנו בהם מסנני חלקיקים.

יודגש, כי יישום התוכנית ייעשה בדרך שלא תפגע בתפעול השוטף של התחבורה הציבורית בשטח העיר ובסביבתה, ובקידום מערכות הסעת ההמונים כמו הרכבת הקלה וקווי המטרו.

התכנית צפויה להביא לצמצום משמעותי בהיקף זיהום האוויר בעיר ותתרום להפחתה בשיעורי תמותה ותחלואה הנובעים ממחלות רבות הידועות כקשורות לזיהום אוויר. כמו-כן, יישום התוכנית יצמצם את השימוש בתחבורה מוטורית בעיר, יפנה שטחים בעיר להולכי רגל ולתנועה רכה שאינה ממונעת, יצמצם את מטרדי הרעש ותאונות הדרכים ויתרום לאיכות החיים של תושבי העיר.

התכנית תתואם עם משרד התחבורה ועם משרד המשפטים בכל הקשור להיבטים הנוגעים  לתפקידם ולסמכויותיהם.
במסגרת פגישת השרה וראש העירייה, הוצגה גם התכנית העירונית להיערכות לשינויי אקלים, אשר אושרה לאחרונה ומלווה את שגרת העשייה העירונית במגוון רחב של תחומי הקיימות: שלוש המטרות העיקריות של התוכנית הן קירור העיר באמצעות הצללה, ניהול מי הנגר וחיזוק המערכת האקולוגית. דגש מיוחד ניתן לאזורים מועדים להצפות או איי חום והגנה על אוכלוסיות פגיעות. בנוסף מקודמות עשרות תכניות לעידוד אורח חיים מקיים כגון גינות קהילתיות, טבע עירוני, מזון בריא ומקיים, צמצום צריכה, הפרדת פסולת וצמצום הפסולת הנשלחת להטמנה, חינוך סביבתי, תו עירוני ירוק לעסקים, שבילי אופניים, עידוד אקטיביזם סביבתי ועוד.
לתוכנית האקלים המלאה: https://bit.ly/3frq5mg

המשרד להגנת הסביבה מוביל את יישום החלטת הממשלה להיערכות למשבר האקלים ופועל במסגרת מנהלת לשינויי אקלים המאגדת בתוכה משרדי ממשלה, נציגי שלטון מקומי, נציגי חברה אזרחית וגופים נוספים. השלטון המקומי הוא שותף מרכזי ביישום בפועל של ההיערכות ובבניית תוכנית פעולה לחוסן אקלימי. המשרד ושותפיו פועלים לכך שבכלל הרשויות המקומיות יהיו תוכניות היערכות לשינויי אקלים. למידע נוסף: https://bit.ly/3lykj6y


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה