Translate

יום שלישי, 21 בדצמבר 2021

כלים במנוחה מסלול תערוכה חדשה וייחודית לכל המשפחה ברמת הנדיב בנושא השמיטה/ מאת שרית יוכפז

 


                                                      כלים במנוחה

מסלול תערוכה חדשה וייחודית לכל המשפחה ברמת הנדיב בנושא השמיטה מאת: שרית יוכפז



דמיינו שבמשך שנה אחת היינו עוצרים הכול – לא נוסעים, עובדים פחות, נחים יותר… דמיינו שלא היו לימודים, לא רכבות ולא מסחר, דמיינו שמרוץ החיים השגרתי היה פוסק והיו אומרים לנו “סטופ כדור הארץ”. איך הייתם מרגישים?

לפני הקורונה, שאלות אלו היו תיאורטיות בלבד אולם היום לאחר שחווינו סגרים ועצירת החיים כפי שאנחנו מכירים אנו מבינים שלא הכל תלוי בנו ולפעמים אין ברירה וצריך לדעת גם לעצור ואולי גם להנות מזה.

לרגל שנת השמיטה יזמו והפיקו אנשי רמת הנדיב תערוכת חוץ ייחודית 'כלים במנוחה' בשיתוף המעצבת לירון טלמור והאמנית טלי ביכלר. אוצרת ליאת מרגלית.

המסלול כולל שבע תחנות מעוררות מחשבה הפזורות ברחבי הגן המבקשות להביא את המבקר למחשבה מהי שמיטה עבורו.

שבע התחנות המייצגות 7 שנים, מאפשרות מפגש חדש ומפתיע על מקומה וחשיבותה של מנוחה בחיינו, ומאפשרות התנסות וחשיבה סביב נושאים מגוונים הקשורים לשנת שמיטה. הפעילות כוללת ערכה אינטראקטיבית בה מוזמנים המבקרים לקחת חלק בכל אחת מהתחנות באופן פעיל:

 

להלן התחנות:

1.      להקשיב לרחשי הטבע בשלוש עמדות "האזנה" מיוחדות - שנת שמיטה מזמנת הפוגה/הפסקה מהמרוץ היומיומי ומאפשרת הפניית קשב למה שסביבנו – הטבע והקהילה. המבקרים מוזמנים להטות אוזן למה שקורה בגן:  אוושת הרוח – האם אפשר לשמוע אותה בעלים?  ציוץ הציפורים – האם אפשר  להבחין בציוצים השונים וקולות המטיילים בגן ?

2.      לבחור כיצד לתרום לסביבה ע”י ויתור על הרגל אחד - בשנת שמיטה החקלאי מצווה לוותר על היבול ולהשאירו הפקר, כדי שכל אדם באשר הוא יוכל לאסוף אותו מהשדה ללא תמורה: על מה אנשים מוכנים לוותר למען עתיד טוב יותר על כדור הארץ? הקהל מוזמן להכניס את הדיסקית למיכל המתאים לפי בחירתו

3.      להוקיר תודה” ולשלוח גלויה למישהו אהוב - שנת שמיטה היא הזדמנות להוקרת תודה ולהבעת הערכה על הקיים – דברים ששגרת החיים העמוסה לעיתים מקשה עלינו לראותם.  זה הזמן להודות על מה שיקר ללב, שמשמח ומעניק לחיים משמעות. המבקרים מוזמנים לשלוח גלויה עם מילה טובה לאדם אהוב ומוערך. את הגלויה משלשלים לתיבה ברמת הנדיב והיא כבר תגיע ליעדה.

4.     להצטלם ולשתף ברשתות החברתיות

5.      לאחל משהו למבקרים עצמם או לסביבה בעץ המשאלות הקסום - שנת השמיטה קוראת לבני האדם להשתמש במשאבי הטבע בתבונה ובאחריות, כדי שלא יכלו את מה שלא יכול להתחדש ובכך יצמצמו את ההשפעות המזיקות על העולם.  זה הזמן לגילוי אחריות סביבתית ולהתמודדות עם אתגר כלל־ עולמי.  מה בני האדם מאחלים לטבע? המבקרים יכתבו את משאלתם ויצרפו אותה לעץ המשאלות.

6.     להרפותלנשום ולנוח בפינת נוף יפיפייה המשקיפה אל הים . שנת שמיטה מורה לשבות מעבודת האדמה – האדם מרפה, האדמה נחה. בתחנה מוזמנים המבקרים לשבת בישיבה נוחה ולהרפות. לעִצום עיניים בעדינות ולמקד את תשומת הלב למשך דקה בנשימה הטבעית – בשאיפה ובנשיפה מהאף. להרגיש את מגע האוויר, להניח לכל מחשבה, וללא הפרעה להיות בנוכחות ברגע הזה.

7.     להתחדש במתנה, תיבת קינון מיוחדת - שנת שמיטה מאפשרת לקרקע "לחדש כוחות" אחרי שנים של שימוש בה . גם ברמת הנדיב מאפשרים למבקרים לעשות שימוש מחודש בתיבת הכלים של הערכה ולתלות אותה כתיבת קינון לציפורים המבקרות סמוך לביתם.

 

יוצרות התערוכה מציינות: "מבקרי התערוכה מקבלים השראה מעצם בחירת החומרים, החל מהלוחות המודפסים וכלה בארגז הכלים שמקבל כל מבקר בתערוכה, שהופך בסוף הסיור להיות תיבת קינון. הייתי שמחה אם נלמד להסתכל על המציאות קצת אחרת. לדעת להקשיב ולהתבונן".

מתאים למשפחות ולקבוצות | עלות ערכה (עד 5 משתתפים) 20 ש”ח בחנות המבקרים.


רמת הנדיב  - פנינת טבע בכרמל                                    

 

בין זיכרון יעקב לבנימינה, שוכנת רמת הנדיב – גנים ופארק טבע המשתרעים על-פני 4,500 דונם המשמשים להנצחת זכרו של הברון בנימין אדמונד דה רוטשילד, הקבור עם רעייתו בחלקת קבר בלב בגנים. מראה ניגודי זה, של “אי” פורח, מעוצב ומוקפד בתוך מרחבי הטבע הפראי, הוא אחד מקסמיה של רמת הנדיב.

מעבר להיותה אתר תיירותי, חינוכי וגיאוגרפי רמת הנדיב היא מקום מפגש בין אדם, טבע וסביבה.

גני רמת הנדיב מזמנים למבקרים אווירה קסומה ומבושמת בניחוחות פריחה בכל עונות השנה. גני הזכרון  פרושים סביב מערת הקבר של הברון ורעייתו השוזרים סגנון גינון מוקפד עם צמחיה טבעית ומשקפים את מורשתו של הברון המשלבת כבוד וענווה. מתוך שבילי הגן המטופחים נפתחים חלונות אל הנוף ואל מרחבי פארק הטבע, המאופיין בנוף ים-תיכוני טיפוסי.

הקהל הרחב מוזמן ליהנות מההיצע המגוון שברמת הנדיב, לגלות את סיפורו של הנדיב הידוע, לפסוע בשבילי הגנים המטופחים הפורחים בכל ימות השנה ולצאת אל מרחבי פארק הטבע, המשלב את העבר – ששרידיו פזורים ברחבי הפארק, את ההווה – המשתקף במרקם החי והצומח, ואת העתיד – המתבטא בחזונה של רמת הנדיב.

ניתן לטייל עצמאית או לרכוב על אופניים בשבילים המסומנים, לצאת למסע בזמן עם סרטון המוקרן באתר. הילדים מוזמנים לצייר על כני ציור הפזורים בגנים, להנות מחוברות פעילות, לבקר בגן 'טביעת הרגל' ולהתבשם מריח משכר של פרחים  בגן הוורדים.

 

הכניסה למקום ללא תשלום.

צילום רוני קיסרי- עץ השמיטה.

מאת שרית יוכפז


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה