Translate

יום רביעי, 27 בדצמבר 2017

סיכום תיירות 2017 2017 הייתה שנת שיא בתיירות לישראל: כ-3.6 מיליון תיירים . מאת: שרית יוכפז

סיכום תיירות 2017

2017 הייתה שנת שיא בתיירות לישראל:

כ-3.6 מיליון תיירים

כ-20 מיליארד ₪ תרומה למשק רק מתיירות נכנסת

שר התיירות יריב לוין: ״שיא של כל הזמנים בתיירות לישראל השנה אינו דבר מקרי, אלא תוצאה של מדיניות ברורה - הפעולות שאנו עושים במשרד מאז כניסתי לתפקיד, הביאו את ישראל לשיא חסר תקדים בתיירות לישראל, כאשר שנת 2017 שברה את שיא כל הזמנים בכניסת תיירים לישראל עם כ-700 אלף תיירים יותר, והביאה לשיא בהכנסות למדינה מענף התיירות עם כ-20 מיליארד ש״ח שנכנסים למשק".

במחצית הראשונה של השנה נרשמה עליה של 11% בלינות במלונות התיירות בארץ לעומת התקופה המקבילה בשנת 2016

הגדלת מספר הטיסות השבועיות לאילת באמצעות תמרוץ חברות תעופה במענקים. בשיא - יותר מ-50 טיסות שבועיות לשדה התעופה בעובדה

פתיחת 18 קווי תעופה מיעדים חדשים לנתב"ג בתמיכת משרד התיירות ע"י חברות גדולות כמו:Hainan  LOTRyanairWizz Air ו-  WOW

פתיחת קו חדש משנגחאי ומספר התיירים מסין שעלה ב46% בהשוואה לשנה שעברה, וב-139% בהשוואה לשנת 2015
91% מהתיירים דירגו את הביקור באופן כללי כטוב מאוד עד מצוין

משרד התיירות בשנת 2017:

·       אסטרטגיית שיווק חדשה הכוללת השקה של קמפיינים ביניהם Two Cities One Break וקמפיין החורף באילת
·       פתיחת שווקים חדשים: פולין ורומניה
·       שיתופי פעולה ושינוי שיטת התגמול למכוונת מכירה עם סוכני התיירות אונליין הגדולים בעולם דוגמת "Expedia" ו-" "TripAdvisor

מאפייני התיירות במחצית הראשונה של שנת 2017
שביעות רצון התיירים מהביקור הייתה טובה מאוד עד כמעט מצוינת (4.3 מתוך 5). בין השירותים שקיבלו ציון גבוה: מדריכי טיולים (4.5) ומקומות ארכיאולוגים (4.4)

ארצות המקור לתיירות לישראל לפי מספר התיירים: ארצות הברית, רוסיה, צרפת ,גרמניה ואנגליה

היכן טיילו התיירים? לפי סדר יורד - בירושלים, בתל אביב, בים המלח, בטבריה ובאזור הכנרת ובגליל

54%  מהתיירות הנכנסת הייתה תיירות נוצרית (25% למטרות צליינות), 21.7% מהתיירים היו יהודים והיתר בני דת אחרת או ללא דת
41% מהתיירים כבר ביקרו בעבר בישראל
29.8% הגיעו במסגרת טיול מאורגן
63% מהתיירים לנו בבית מלון או כפר נופש לעומת 56% בשנה שעברה
7% מהתיירים לנו בדירות שכורות

שר התיירות יריב לוין: ״שיא של כל הזמנים בתיירות לישראל השנה אינו דבר מקרי, אלא תוצאה של מדיניות ברורה - הפעולות שאנו עושים במשרד מאז כניסתי לתפקיד, הביאו את ישראל לשיא חסר תקדים בתיירות לישראל, כאשר שנת 2017 שברה את שיא כל הזמנים בכניסת תיירים לישראל עם כ-700 אלף תיירים יותר, והביאה לשיא בהכנסות למדינה מענף התיירות עם כ-20 מיליארד ש״ח שנכנסים למשק. חצי מיליון התיירים הנוספים שהגיעו אלינו השנה הם חצי מיליון שגרירים נוספים של ישראל בעולם ונציגים נאמנים שלנו ברשתות החברתיות, וזוהי גם תרומה מכרעת להסברה הישראלית.
ביצענו מספר מהלכים משמעותיים ובהם פנייה לקהלי יעד חדשים וממוקדים, בניית תתי מותגים וקמפיינים חדשניים, שיתופי פעולה עם סוכני התיירות אונליין הגדולים, מתן תמריצים לחברות תעופה שפותחות קווים חדשים לישראל והמשך פעולות השיווק ברחבי העולם. מהלכים אלה ועוד הביאו יזמים לזיהוי הפוטנציאל ולעליה בהתחלות הקמה של מלונות. אני משוכנע שאם נמשיך כך נראה תוצאות מספקות גם בשנה הבאה.״

מנכ"ל משרד התיירות אמיר הלוי:
 "עם שבירת שיא כל הזמנים בתיירות כבר למעלה משנה, בעקבות פעולות שיווק חדשניות ויצירתיות - התחלנו לבצע שינויים גם במבנה האירגוני של המשרד, במטרה להתאימו לשוק התיירות החדש, תוך שימת דגש על תחום הדיגיטל, ועל פיתוח נישות תיירותיות בעולם, כמו ספורט, קולינריה ועוד. כמו כן פעלנו לשיפור תשתיות התיירות, כשהקו המנחה שלנו הוא קודם כל תחזוקה וניקיון האתרים הקיימים. אנחנו פועלים לגוון את אפשרויות הלינה בארץ, כך שיתאימו לטרנדים המתפתחים סביבנו, ובהמשך לגידול בתיירות, גם פועלים לגיוס כוח אדם לתעשייה, המעסיקה כיום למעלה מ-200 אלף איש. בעקבות כל השינויים הללו, אנחנו אופטימיים לגבי הגידול בתיירות וביסוסה כגורם משמעותי בתרומה למשק ולתעסוקה".


  תיירות נכנסת
מספר התיירים בישראל בשנת 2017 צפוי להסתכם ב-3.6 מיליון. עליה של כ-25% בהשוואה לשנת 2016.
נתוני הכניסות בתקופת ינואר-נובמבר 2017 משקפים עליה של 25.3% בהיקף התיירות לישראל ביחס לתקופה המקבילה אשתקד והסתכמו בכ-3.3 מיליון תיירים לעומת כ- 2.6 מיליון בינואר-נובמבר 2016. ביחס לתקופה המקבילה בשנת 2015 מדובר בעלייה של  כ-28%.
מאפייני התיירות לישראל
הנתונים שלהלן מתייחסים למחצית (ינואר-יוני) 2017. נתונים מלאים לגבי שנת 2017 יתפרסמו במהלך 2018.

ü     54% מהתיירות הנכנסת הייתה תיירות נוצרית, (כאשר 39% מהם קתולים, 33% פרוטסטנטים, ו-22% אורתודוקסים). 21% הייתה תיירות יהודית, והיתר בני דת אחרת או ללא שייכות דתית.
ü     59% מן התיירים ביקרו בישראל השנה בפעם הראשונה.
ü     25% הגדירו את מטרת הביקור כצליינות, 23% לתיור וטיול, 10% לבילוי והנאה. בסך הכל 59% הגדירו את מטרת הביקור כתיירותית. 24% הגיעו למטרת ביקור קרובים וידידים, 11% באו למטרת עסקים ושליחויות.
ü     30% מהתיירים הגיעו בטיול מאורגן, % 64 באופן עצמאי ו- 6% קנו חבילת תיור.
ü     63% מן התיירים לנו בבתי מלון, 21% אצל קרובים וחברים, 4% לנו באכסניית נוער, 7% בדירות שכורות ו1% באכסניות נוצריות.
     שיווק
משרד התיירות פעל השנה בהתאם לאסטרטגיית שיווק חדשה, עם תקציב של 440 מיליון ₪ שהביאו לשנת שיא בתיירות. הושקו קמפיינים באירופה, בארצות-הברית ובמזרח הרחוק. כחלק מהאסטרטגיה החדשה קודמו תת-מותגים של ישראל כמו חיי לילה, קולינריה וספורט.

בין הפעילויות הבולטות בשיווק לשנת 2017:
קמפיין "סיטי ברייק": הקמפיין שמציע חופשה בישראל על בסיס שתי חוויות שונות ומשלימות בערים ירושלים ותל אביב שהמרחק ביניהם הוא שעה ובמרחק 4 שעות מאירופה. הקמפיין בוצע ב-10 מדינות ושפות באירופה שכללו חשיפה באמצעות שלטי חוצות, טלוויזיה, מדיה דיגיטלית אמצעי תחבורה ציבורית ופעולות שיווקיות יצירתיות וחדשניות כמו הפיכת סוכת המציל בחוף ת"א למלון פופ-ארט.
קמפיין החורף באילת - נועד למשוך תיירים ממדינות אירופה הקרות לאילת בעונת החורף. הקמפיין הושק במהלך עונת הסתיו בפינלנד, בשבדיה וברוסיה והביא לעלייה ניכרת בכמות התיירים שהגיעו לישראל. בשבדיה, לאחר 15 שנים פתחה מחדש חברת התעופה SAS קו טיסות ישיר לאילת.
קמפיין התייר ה-3 מיליון - בנובמבר נחתה בישראל התיירת ה- 3 מיליון וקבעה את שיא כל הזמנים בכניסת תיירים לישראל.  הקמפיין סביב האירוע נועד להדגיש את השגשוג בתעשיית התיירות כדי לגייס כוח אדם שחסר בתעשייה וכן יזמים להקמת מלונות.
פתיחת שווקים חדשים  בפולין וברומניה שזוהו על-ידי המשרד כבעלות פוטנציאל תיירותי. בוצעו מהלכים שיווקיים וביניהם מיתוג בתמונות הקמפיין מטוס פנים ארצי של חברת התעופה "LOT" שיטוס במשך שנה בפולין. הקמפיינים נועדו לתמוך בקווי תעופה חדשים שנפתחו לאחרונה מפולין ומרומניה לישראל.
הושק קמפיין ראשון בסין ברשתות החברתיות Baidu ו- WeChat שמינף אירוחים ופעילויות נוספות שנעשו עם סלבריטאים ומובילי דעת קהל סינים לטובת בניית המותג ישראל בקרב הקהל הסיני.
הרחבת קהל היעד בארצות הברית - לראשונה נעשה שיווק ברשתות טלוויזיה ארציות דוגמת ABC במטרה לפנות לקהלים נוספים שאינם בהכרח הקהל הצלייני המסורתי. בוצעו פעולות שיווק גם בקרב קהלים צעירים דתיים כמו למשל אירוח להקת רוק של נוצרים דתיים צעירים.
מענקים ותמריצים לחברות תעופה - במסגרת שני נהלים שיצר המשרד, ניתנים מענקים ותמריצים לחברות תעופה כדי לעודדן להפעיל טיסות לישראל.
בנתב"ג – מענק של 250 אלף אירו על כל תדירות שבועית (עד ל-3 תדירויות בשבוע) לכל חברת תעופה שתפעיל קו טיסה ישיר מיעד שאין ממנו כיום טיסות לישראל. הודות לנוהל זה נפתחו השנה 18 קווי תעופה חדשים לנתב"ג מיעדים רבים במזרח אירופה, ממיאמי ומאיסלנד באמצעות חברות שונות וביניהן: LOT, Ryanair, Wizz Air ו-wow.
באילת – תמרוץ חברות תעופה בסך 45 אירו על כל נוסע הנוחת בעובדה. נוהל זה הביא לעלייה דרמטית במספר הטיסות השבועיות מ-4 לפני מספר שנים ללמעלה מ-50 בחורף הנוכחי.
שיווק דיגיטלי - מכוון מכירה. שונתה שיטת תגמול של סוכנויות נסיעות אונליין (OTAs) דוגמת " Expedia" ו""TripAdvisor לפיה התשלום מתבצע לפי הצלחה.
 קורס למורי דרך סינים בישראל לליווי קבוצות מסין - השנה נערך קורס ראשון מסוגו ל- 40 מלווי קבוצות (tour leaders) מסין שיסייעו למורי הדרך הישראלי, דוברי האנגלית, בתרגום והסברים לקבוצות הסיניות. הקורס נועד להתמודד עם המחסור הגדל במורי דרך דוברי סינית בישראל על רקע הגידול בתיירות מסין.
אירוחים – המשרד אירח קרוב ל-3,000 מובילי דעת קהל, ידוענים, בלוגרים, כוכבי רשת, שחקנים, ספורטאים, מפיקים ועיתונאים מרחבי העולם. המשרד אירח צוותי טלוויזיה מרומניה, מהודו ומסין במטרה לצלם תכניות פופולאריות על ישראל בישראל.
כמו כן נעשתה גם התמקדות בשוק הלטיני בצפון ודרום אמריקה – המשרד אירח צוותי צילום של טלנובלות מקולומביה וממקסיקו, צוות צילום מברזיל, שחקני טלנובלות, שהבולט ביניהם היה וויליאם לוי, זמרים היספאניים וביניהם קרלוס וויווס ועוד. בעקבות פעולות האירוח ישראל קיבלה חשיפה גדולה מאוד בפרסומים לטיניים לרבות במדיות החברתיות. בעקבות האירוחים יופקו מספר פרקים של טלנובלה מקסיקנית בישראל ויצולמו חלקים של סרט ברזילאי בישראל.
הושקע מאמץ באירוחים של כתבים בעלי השפעה – כתבים של BBC Travel, Food&Wine magazine, Travel and Leisure magazine, Folha De Sao Paulo ועוד רבים, שהניבו נוכחות גדולה של ישראל כיעד תיירות טרנדי ומוביל בפרסומי תיירות ולייף סטייל באמריקה.
אורח בולט נוסף השנה היה פרז הילטון שהגיע עם משפחתו לשבוע הגאווה בתל אביב. האירוח קיבל תהודה גדולה בפרסומים בקהל הגאה בארה"ב. המשרד פנה גם לאירוח מסורתי של אנשי מדיה דתיים נוצרים וגם פנה לקהל נוצרי צעיר, עם אירוח להקת רוק נוצרית שצילמה קליפ בארץ. 

.     הכנסות מתיירות נכנסת
הכנסות למשק מתיירות נכנסת בלבד הסתכמו השנה בכ-20 מיליארד שקלים.
מספר המשרות במלונות התיירות היה כ-40 אלף בממוצע בחודש - עלייה של 8.3% בהשוואה לתקופה המקבילה בשנת 2016.

     מלונאות
402 בתי מלון רשומים לתיירות במחצית הראשונה של 2017 (לעומת 387 בתקופה מקבילה אשתקד) ובהם 53 אלף חדרים. 85 בתי מלון ובהם 10,381 חדרים פעלו בירושלים, 50 בתי מלון ובהם 11,023 חדרים פעלו באילת, 70 בתי מלון ו-7,937 חדרים פעלו בתל אביב-יפו. באזור ים המלח פעלו 15 בתי מלון עם 4,532 חדרים, ובטבריה ונפת הכנרת פעלו 52 בתי מלון עם 6,545 חדרים.

לראשונה מזה 15 שנה החלה בנייתו של מלון חדש באילת - אסטרל  - שהוא גם הראשון לקום במסלול תכנון ע"פ החוק החדש שקידם שר התיירות יריב לוין, לפיו מלונות נחשבים לתשתית לאומית וזוכים להליך אישור קצר דרך ועדה אחת ועדת הות"ל (הועדה לתשתיות לאומיות), במקום לאשר דרך 3 ועדות שונות. אסטרל יהיה מלון לואו-קוסט מודרני שיכלול 400 חדרים במודל כלכלי המותאם אישית לצורכי האורחים.

.     תיירות פנים
במחצית הראשונה של השנה נרשמו 11.2 מיליון לינות במלונות התיירות בארץ מתוכם 6 מיליון לינות היו של ישראלים. בתוך כך המשרד פעל לעודד תיירות חרדית בסיורים לעיתונאי המגזר ובהכשרת התעשייה לאירוח מבקרים חרדים.

    הוצאות תיירים
ההוצאה הממוצעת לתייר במחצית הראשונה של 2017 עמדה על כ-1,600 $ כשההוצאה הממוצעת לתייר ליום היא $162.
מרכיבי ההוצאה העיקריים הם: 617 $ על אכסון, 245 $ על תחבורה, סיורים ואתרים, 198 $ על מזון ושתיה ו-168 $ על קניות.
בקרב תיירים המגיעים לישראל לביקור של 30 יום או פחות, ההוצאה הממוצעת לתייר עמדה על 1,319 $  כשההוצאה הממוצעת לתייר ליום היא 175 $.

התיירים המוציאים בישראל את הסכומים הגבוהים ביותר (ללא טיסה) לפי ארצות:
במחצית הראשונה של 2017, ההוצאה היומית הממוצעת הגבוהה ביותר הייתה בקרב תיירים מאינדונזיה שעמדה על 310 $, הוצאתו של תייר מדרום קוריאה עמדה על 277$ ליום, הוצאתו של תייר מיפן הייתה 251$, תיירים מסינגפור וסין 241 $, הוצאה יומית ממוצעת לתייר ממקסיקו הייתה 238$, ותייר מארגנטינה הוציא 220$ ביום. בממוצע תייר מאירופה 228 הוציא 122$ ביום.

    אתרי הביקור בישראל
העיר בה ביקרו מספר התיירים הגדול ביותר היא ירושלים עם 78%, תל אביב-יפו עם 67%, ים המלח עם 49%, טבריה ואזור הכנרת עם 35% ואחריה אזור הגליל עם 35%.

.  שביעות רצון
שביעות רצון התיירים מהביקור הייתה 4.3 מתוך 5. 91% מהתיירים דירגו את הביקור באופן כללי כטוב מאוד עד מצוין. בין השירותים שקיבלו ציון גבוה: מדריכי טיולים (4.5), מקומות ארכיאולוגיים (4.4). בין הציונים הנמוכים צוינו: תמורה נאותה לכסף (3.1), מוניות (3.3), ניקיון שירותים ציבוריים ושטחים ציבוריים (3.4
מאת: שרית יוכפז-כתבת ועורכת ראשית. sarit0404@yahoo.com

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה