Translate

יום שני, 22 ביולי 2024

שר התקשורת, חה"כ ד"ר שלמה קרעי: ישראל עוברת לרשת מתקדמת על מלא/ מאת שרית יוכפז

 ישראל עוברת לרשת מתקדמת על מלא:

בהתאם להנחיית שר התקשורת, ד״ר שלמה קרעי, משרד התקשורת מקדם מדיניות אסדרתית לתשתיות מתקדמות מבוססות סיבים אופטיים, תוך סגירת רשתות הנחושת והטמנת התשתיות העיליות.

שר התקשורת, חה"כ ד"ר שלמה קרעי:

"סגירת רשת הנחושת תוביל לחסכון עצום בעלויות חברות התשתית, וכתוצאה מכך לתחרות טובה יותר באיכות ובמחיר לטובת כולנו. מנגנון סגירת הרשת בשנים הקרובות, טומן בחובו תמריץ לחברות התקשורת לחבר לקוחות לרשת הסיבים האופטיים המתקדמת, עד להגעה לחיבור מתקדם של לפחות 85% מהלקוחות בכל אזור. כמו כן, לראשונה, נלקחת בחשבון הטמנת התשתית העילית המיושנת והמסורבלת כחלק מתכנית לקידום תשתיות תקשורת מתקדמות. שוק חופשי ותחרותי – באיכות, במחיר וגם ביופי."

מנכ"לית משרד התקשורת, עו"ד עינבל משש:

"במשך עשרות שנים, תשתיות הנחושת שירתו אותנו נאמנה, אולם כעת הגיע הזמן לנוע עם הקידמה אל עבר העתיד. סגירה הדרגתית של תשתיות הנחושת ומעבר לרשתות מבוססות סיבים אופטיים יביא לשיפור באיכות השירות וביציבות הרשתות, ויספק מענה מתקדם לצרכי הציבור, קצבים מהירים יותר ואמינות גבוהה, תוך הפחתת עלויות ותקלות".

--------------

משרד התקשורת מפרסם היום (ב') שימוע ציבורי לקביעת מתווה לסגירה הדרגתית של תשתיות הנחושת של בזק והוט טלקום, וזאת במטרה להחליפן בתשתית מתקדמת מבוססת סיבים אופטיים שתתן מענה לביקושים ההולכים וגוברים לתקשורת רחבת פס.

השלב הראשון בתהליך הינו באזורים עם בנייה חדשה, בהם בזק והוט טלקום לא יידרשו לפרוס רשת נחושת, ובלבד שיפרסו תשתית רשת מתקדמת ובאמצעותה יספקו שירותים לציבור – משקי בית ועסקים.

על פי ההצעה, בזק והוט טלקום יחויבו להציע למנויים המעוניינים בכך פתרון של גיבוי אנרגטי למקרים של הפסקת חשמל לטובת שירות הטלפוניה ושירות האינטרנט. גיבוי אנרגטי זה יכול שיינתן בתשלום סביר.

החזקת רשתות הנחושת הישנות ובמקביל לרשתות מתקדמות, היא כפילות מיותרת, אשר משמעותה נטל כלכלי עודף כבד, ומורכבות תפעולית גדולה.

אין כל הצדקה צרכנית, כלכלית או תחרותית להמשיך ולחייב את בעלות התשתית בהפעלה של שתי רשתות במקביל.

במהלך שנת 2025 תבוטל החובה לבזק ולהוט לחבר מנויים קמעונאיים וסיטונאיים חדשים על גבי תשתיות הנחושת, במקום בו פרוסה רשת מתקדמת שבאמצעותה הן מספקות את שירותיהן. כמו כן, במהלך שנת 2025 תבוטל החובה לספק שירות אוניברסלי על בסיס תשתית נחושת, כך שבזק והוט טלקום תהיינה רשאיות לכבות את רשת הנחושת באזור סטטיסטי מסוים לאחר שמספר המנויים (הסיטונאיים והקמעונאיים) שמחוברים לרשת הסיבים שלהן יהיה לכל הפחות 85% מכלל המנויים באותו אזור סטטיסטי. באותו המועד, בעל התשתית יהיה רשאי להעביר באופן יזום את הלקוחות מתשתית הנחושת לתשתית הסיבים (על חשבון המנויים), או לנתקם.

ככל שיהיו לקוחות שלא ירצו לעבור לתשתית הסיבים, אותם לקוחות יקבלו מבעל התשתית התראה של 3 חודשים מראש בטרם בעל התשתית יכבה את רשת הנחושת ויפסיק לתת להם שירותי תקשורת על גביה. באשר לתהליך מעבר לקוח סיטונאי מרשת נחושת לרשת סיבים, על בעל התשתית יהיה לעדכן את ספק השירות חצי שנה מראש, וספק השירות הוא זה שיבצע את התיאום הנדרש מול הלקוח שלו.


על פי השימוע, בשנת 2030 בזק והוט יוכלו לסגור את מה שנותר מרשתות הנחושת, אף אם לא יגיעו באזורים סטטיסטיים מסוימים ל 85% מהמנויים שיקבלו שירות על תשתית הסיבים, ובלבד שקיימת תשתית סיבים באותם האזורים ותוך מתן התראה ללקוחות.

סגירת רשתות הנחושת ומעבר לסיבים יביאו איתן תועלות נוספות. תשתיות הנחושת סובלות מתקלות בשל קורוזיה ודעיכה בעוצמת האות, ולכן המהירות יורדת ככל שהמרחק מבית הלקוח גדל. בנוסף, אחזקתן לצד רשתות מתקדמות כרוכה בעלויות גבוהות, אין להן אופק קידום טכנולוגי והן צורכות אנרגיה גבוהה. על כן, סגירתן תסייע בצמצום הזיהום הפחמני שנוצר מתחזוקת רשת הנחושת.

זאת ועוד, כתנאי לסגירת רשת הנחושת באזור מסוים, חברות התשתית יחוייבו להסיר את כל תשתית הנחושת העילית ואת כל המרכיבים הפסיביים והאקטיביים אשר משמשים את רשת הנחושת ושלא נדרשים לאספקת השירות בסיבים. הסרת התשתית העילית תבוצע תוך שנה מסגירת הנחושת באזור הסטטיסטי. כמו כן, חברות התשתית יחויבו בהטמנת הרשת המתקדמת על גבי סיבים אופטיים בתיאום עם הרשות המקומית.

התיקונים המוצעים יעוגנו בחוק התקשורת או בתקנות לפיו, וברישיונות, לפי העניין, לאחר הליכי השימוע כמקובל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה