Translate

יום שני, 26 בפברואר 2024

טיול טבע במורדות הגולן בעקבות פריחת התורמוסים מאת: שרית יוכפז

לאור מזג האוויר הנעים הצפוי השבוע, ממליצה רשות ניקוז ונחלים כינרת על טיול טבע במורדות הגולן, במסלול יפיפה עם נוף עוצר נשימה, במהלכו ניתן ליהנות מפריחת התורמוסים הכחולים (צבע הפריחה שונה מהתורמוסים הסגלגלים בשאר חלקי הארץ) הנמצאת בשיאה, באזור שמצפון לעין תינה ומדרום לקיבוץ גונן.

פריחת התורמוסים הכחולים במורדות הגולן

המלצה-לשלב מסלול רגלי בעין תינה ותצפיות על התורמוסים הפורחים במרבדים במורדות הגולן לאורך כביש 918.

איך מגיעים? בצומת מחניים פונים לכביש 91 לכיוון הגולן, וממשיכים בנסיעה ישרה מספר דקות עד שמגיעים לצומת גדות (צומת טי), בה פונים לכביש 918 לכיוון גונן. חוצים את גשר הפקק, וממשיכים בנסיעה צפונה. מעט לאחר סימון הקילומטר ה-23, פונים ימינה בעיקול גדול של הכביש, לעבר רחבת עפר גדולה בכניסה לעין תינה, שם ניתן להחנות את הרכב.

תיאור המסלול: צועדים בדרך העפר לעבר עצי האקליפטוס ובריכות המים, משם ממשיכים במים רדודים במעלה הזרימה עד למפל עין-תינה היוצא מצינור בזרימה עוצמתית המתנפצת על סלעי בזלת. ההליכה בקטע זה מאד אתגרית לעונה זו של השנה ובהחלט מומלץ להסתפק בביקור בבריכות התחתונות בלבד. עין תינה זוכה לטיפול וטיפוח מסור לאורך כל השנה במסגרת פרויקט שומרי הנחל של רשות ניקוז ונחלים כינרת, בשיתוף המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים, במסגרתו תלמידי בית ספר רמת כורזים דואגים לטיפוח הנחל לאורך השנה בסיוע מועצות אזוריות מבואות החרמון וגליל עליון.

שבים אל הרכב באותו שביל המוביל לבריכות. משם מומלץ להמשיך בנסיעה איטית לאורך כביש 918 ולהתרשם ממרבדי פריחה עצומים הצבועים בכחול עמוק של תורמוס ההרים. אפשר לעצור את הרכב ברחבה קטנה ליד הכניסה לנחל חמדל, כמה ק"מ צפונית לעין תינה.

תרְמוּס הֶהָרִים (שם מדעי: Lupinus pilosus) הוא ערך טבע מוגן בישראל הפורח בסוף החורף ובאביב.

תפרחת הצמח בולטת למרחוק בצבע כחול-עמוק. מרבדים גדולים של תורמוס ההרים נגלים במורדות הגולן. הינו שונה משאר מיני התורמוס בצבעי הפרחים שלו שהוא כחול-כהה (לעיתים בגוון סגול) לעומת לילך-בהיר בתורמוס ארצישראלי ולבן עד לילך-כחלחל בתורמוס תרבותי.