Translate

יום שני, 22 במאי 2023

המדריך לעיצוב דירות קטנטנות כך שיראו גדולות יותר מאת: שרית יוכפז

 


 המדריך לעיצוב דירות קטנטנות כך שיראו גדולות


בעולם עיצוב  הפנים והמעמד של "דירות קטנות" חל שינוי גדול שנובע בעיקרו משתי מגמות עיקריות: מגמת "מצמצי הדיור" ומגמת העיצוב המינימליסטי-מקסימאלי.

כיום לא רק סטודנטים או זוגות צעירים מעדיפים דירה קטנה בעיר על פני הפריפריה, אלא גם "משפרי דיור" – בני החמישים והשישים שהילדים שלהם עזבו את קן – המבינים שבדירה קטנה יותר הם יכולים גם להישאר במרכז העניינים, גם להתפנק עיצובית וגם לחסוך לעצמם כספים רבים, ברכישת הדירה (כ-700,000 ₪ בממוצע) ובהוצאות השוטפות – ארנונה, חימום/קירור, תחזוקה וכדומה.

מגמת "מצמצי הדיור", מתכתבת נפלא עם סגנון העיצוב המינימליסטימקסימאלי – עיצוב במעט מאוד פריטים בלי לוותר על סטייל מקסימאלי ועל האמירה האישיתכדי להגיע לתוצאה הנפלאה הזו חשוב להעסר בעיצוב פונקציונאלי – שבזכותו כל רהיט נפלא גם חוסך מקום.

מומחי זגה - פינות אוכל מסבירים כיצד ממקסמים את השימוש בחלל הפנויתוך שמירה על מראה מעוצב ואסתטי:

"כל רהיט פונקציונלי בדירה הקטנה משרת לפחות שתי מטרות, כמו ספה שאפשר להפוך למיטת אורחים נוחה, או שולחן עבודה שבקלילות הופך לשולחן אירוח. דוגמה נוספת היא הדום נפתח שמשמש גם כפריט עיצובי, גם מספק מקום מנוחה לרגליים ואפשר להשתמש בו לאחסון.

 

מרכיב חשוב נוסף בעיצוב פונקציונלי הוא שימוש ברהיטים שחוסכים מקום, כולל רהיטים שאפשר לקפל, או לערום זה על גבי זה. אם בעבר את כיסאות הפלסטיק היה צריך להסתיר במחסן, היום מגדל הכיסאות הופך לאלמנט עיצובי בפני עצמו. רהיטים צרים במיוחד ובין השאר שולחן אוכל שנצמד אל הקיר, יכולים גם הם להיות דרך מצוינת לחסוך במקום בלי לוותר על האטרקטיביות העיצובית.

 

היבט נוסף של העיצוב הפונקציונלי הוא יצירת עניין ויזואלי בלי להעמיס על החלל. אפשר להשיג זאת באמצעות שימוש בצבע, מרקם ודוגמאות, ובעיקר לחשוב היטב על המיקום של כל רהיט או אקססוריז. לדוגמה, שטיח צבעוני יכול להוסיף זריקה של צבע לסלון קטן, וטפט מעוצב יכול ליצור עניין ויזואלי בלי לתפוס מקום נוסף.

גם חומרים יכולים להיות פונקציונאליים, למשל, שולחנות אוכל בחיפוי HPL – בקולקציות שמדמות את עולם הטבע מבחינת גוון וטקסטורה: כולל בטון, עץ, אבן ואפילו שיש – מכניסים תחושה של טבע לדירה הקטנה, לצד שימושיות שבאה לידי ביטוי בעמידות בפני שריטות, אנטי בקטריאליות, וניקוי קל.

 

בנוסף לריהוט רב תכליתיים שחוסכים מקום ועמידים לאורך זמן רב – ישנם מספר אלמנטים עיצוביים נוספים שאפשר להשתמש בהם כדי לגרום לדירה קטנה להרגיש מרווחת ופונקציונלית יותר:

מראות: אפשר להשתמש במראות כדי ליצור אשליה של יותר מקום, בעזרת השתקפות האור הטבעי שמוסיפה בהירות לכל חלל.

תאורה: תאורה טובה חיונית בחללים קטנים, שכן היא יכולה לעזור ביצירת תחושת פתיחות ואווריריות. הנוסחה היא שילוב בין כניסת האור הטבעי, לבין מיקום מדויק של התאורה המלאכותית.

אחסון: כאמור, האחסון הוא מכריע בדירות קטנות, שכן העומס יכול לגרום לתחושה של צפיפות. אחסון מובנה, כגון מדפי גבס או ארון מובנה, יכול להיות דרך מצוינת למקסם את שטח האחסון בלי לוותר על הנכס היקר ביותר והוא שטח הרצפה.

עיצוב במאונך: בדירה קטנה חשוב לנצל את כל השטח הפנוי ובעיקר את השטחים האנכיים. אפשר להשיג זאת באמצעות שימוש בספריות מהרצפה עד הקיר, אדניות תלויות ואפילו מיטת לופט.

 

עיצוב פונקציונלי הוא חיוני לא רק בדירות קטנות אלא גם בדירות שבהן אנחנו רוצים לשמור על תחושה של סדר וניקיון.  בשני המקרים האווריריותהמונוכרומטיות והקווים הנקיים הם הערכים החשובים ביותר. באמצעות שימוש בריהוט רב תכליתי שחוסך מקוםובעיצוב לגובה אפשר ליצור חלל מגורים מסוגנן ופרקטי המרגיש מרווח ומזמין . ועם קצת יצירתיות והרבה תכנון מוקפדאפילו הדירה הקטנה ביותר יכולה להפוך למרווחת ויפיפייה."

צילום- 

צילום סטודיו גולן, שי גיל- 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה