Translate

יום שלישי, 2 במאי 2023

"בתים מבפנים" - אירוע האדריכלות הגדול בישראל יתקיים בתל־אביב-יפו זו השנה ה-16.מאת: שרית יוכפז

 

                                     צילום שי גיל


 

"בתים מבפנים" -

אירוע האדריכלות הגדול בישראל יתקיים בתל־אביב-יפו זו השנה ה-16 מאת: שרית יוכפז

מעל 180 אתרים, סיורים, שיחות ומפגשים בכל רחבי העיר - בבתים פרטיים, במבני ציבור ובמרחב הציבורי •  במוקד אירועי 'בתים מבפנים' 2023: תפקידה של העיר והמרחב הציבורי בחברה דמוקרטית; סיור במרחבי התנועה המחודשים הממחישים את מלוא היקפה של מהפכת התחבורה והניידות בתל־אביב-יפו; ו - היכרות עם פרויקט היער העירוני ותועלותיו לקירור, הצללה ושיפור האקלים והסביבה


חמישי-שבת, 20-18 במאי, 2023

 

עיריית תל־אביב- יפו גאה להציג: "בתים מבפנים"- אירוע האדריכלות והארכיטקטורה הגדול בישראל אשר יתקיים זו השנה ה – 16. בדומה לשנים קודמות, גם השנה ייפתחו למשך סוף-שבוע אחד מאות מבני ציבור ומבנים היסטוריים, מרחבים ציבוריים, דירות פרטיות ובתים, ויוצעו מגוון רחב של סיורים אדריכליים והרצאות מסקרנות במקומות בלתי שגרתיים ברחבי העיר, ללא תשלום. אירוע "בתים מבפנים" מהווה הזדמנות להיחשף לתוכניות העירוניות החדשות, לגלות את הפרויקטים התשתיתיים, ולקבל הצצה לעשייה הענפה בתחומי התכנון, הבינוי, ההתחדשות, השימור והטיפול במרחב הציבורי. בואו להכיר את האיזון בין המרחב הבנוי למרחב הפתוח, להיחשף לצורות מגורים שונות ואתרי טבע עירוניים, יער עירוני – וכן לחוות מגוון רחב של פעילויות חינוכיות, חברתיות וקהילתיות - המתקיימות בין כותלי מבנים ומרחבים בעיר.

 

במסגרת האירוע השנה, יושם דגש על גל המחאה להגנת הדמוקרטיה הישראלית ששוטף את הארץ. ברוח התקופה, מקדיש אירוע "בתים מבפנים" מקום ומחשבה על תפקידם של המרחבים הציבוריים בחברה דמוקרטית. בנוסף, "בתים מבפנים" לשנת 2023 מבקש לבחון כיצד העיר מעודדת אותנו לממש ערכים דמוקרטיים של שוויון, ליברליות, הטלת ספק, סקרנות ומעורבות אזרחית. בתכנית משולבים מבני ציבור שתוכננו לשלב אוכלוסיות מגוונות בחיים העירוניים: בית לחיים של עמותת ניצן המשלב מגורים בקהילה, מרכז תרבות מונגשת שמייצר לראשונה בארץ מקום שבו עיוורים ולקויי ראייה יכולים לצרוך תרבות ותוכנן כך שייצר מפגשים תכופים בין קהילת הרואים והעיוורים, בית ספר למתבגרים על הרצף האוטיסטי ועוד.

 

רון חולדאי, ראש עיריית תל־אביב-יפו: "ההתפתחות של תל־אביב-יפו נשענת על האמונה שתכנון נכון יוצר איכות חיים. זה נכון, כמובן, בהיבט הפיזי - הבתים, המדרכות והכיכרות, התשתיות הנסתרות והמרחב הציבורי, וזה נכון אף יותר בהיבט החברתי והקהילתי - כי במקום שבו ששוררים תכנון טוב ורצון טוב, אפשר ליצור מכנה משותף רחב המאפשר לכל אדם לחיות באמונתו ולכל קבוצה לשמור על צביונה, אורחות חייה ואיכותה. מאז ומתמיד, וביתר שאת בחודשים האחרונים, אנחנו עדים לתפקידו החשוב של המרחב הציבורי העירוני בתור זירה של מאבק ומחאה, של חופש ביטוי ושל דמוקרטיה. אני שמח על ההזדמנות שיוצר בכל שנה מחדש 'בתים מבפנים' – אירוע האדריכלות והארכיטקטורה הגדול והחשוב בישראל – למפגש עם רזי התכנון העירוני, להתבוננות מעמיקה ומלומדת, אך גם רבת יופי ואינטימית, בעיר ובעירוניות המופלאים והמורכבים כל כך של תל־אביב-יפו."

 



                                        צילום אור אלון

 

בין הסיורים והמבנים המסקרנים שייפתחו השנה לקהל הרחב בפעם הראשונה במסגרת
'בתים מבפנים':

 

מרחבים ציבוריים בחברה דמוקרטית:

 

איפה מפגינים בעיר הזאת?

מה הופך אתר למתאים למחאות? איפה הכי נכון להוביל צעדות מחאה ועד כמה משפיע עיצוב המרחב על ההצלחה הוויראלית של הפעולה ברשתות החברתיות? סיור עם נאוה רוזיליו, פעילה בולטת בהפגנות בקפלן, שיעבור בתוואי שבו צועדים המפגינים מדי שבת כבר חודשים: מכיכר דיזנגוף לכיכר התרבות (הבימה) ומשם לאורך רחוב קפלן ועד למפגש עם האיילון, ובו תשתף בתורת המאבק בכלל ובתל אביב בפרט, במקומו של האקטיביזם בחברה דמוקרטית ובאופן שבו יכול מרחב ציבורי לאפשר את כל זה.

נקודת מפגש: ברחבת הכניסה למלון סינמה, רחוב זמנהוף 1, כיכר דיזנגוף.

סיור פתוח. אין צורך ברישום מוקדם.

שבת, 20.5, 17:00.

 

ממשל, דמוקרטיה ואמנות

סיור בהיכל המשפט שבו יוצגו תכנונם של בנייני בית המשפט ועבודות האמנות המשולבות בהם, תוך התייחסות למורכבות הפיזית, הרעיונית והערכית שעמדה לנגד עיני המתכננים: יצירת מבנה דמוקרטי, חילוני וייצוגי ובו זמנית מבנה ממשל העוסק בענייני היומיום של האזרחים והאזרחיות.תוך כדי סיור בחלליו השונים של בית המשפט יועלו שאלות על הקשר בין המשטר הדמוקרטי המארגן את החברה הישראלית וסגנון החיים שהוא מתווה, ובין מבני בית המשפט המחוזי, סגנונם האדריכלי, והפרוגרמה שהם משרתים. כמו כן תידון השפעתם על המרחב הציבורי, בין היתר כמבנה המעגן במרכז העיר נוכחות ערכית וממשטרת.

אדריכלים: רכטר־זרחי פרי אדריכלים, 1965 (הבניין הישן) ורכטר אדריכלים, 2014. (הבניין החדש).

הסיור בהדרכה משותפת של מרכז רכטר לאדריכלות ReCA וסטודיו דני קרוון.

נקודת מפגש: בכניסה לבית המשפט המחוזי, רחוב ויצמן 1.

סיור ל־30 משתתפים ברישום מוקדם.

שישי, 19.5, 12:30.

 

בין האישי לפוליטי

סיור עם אדריכלית הנוף ליטל סמוק ממשרד ת.מ.א, ממתכנני כיכר התרבות בשיתוף עם דני קרוון והאחראית על שיפוצו ושימורו של גן יעקב. חלקו הראשון של הסיור יתמקד בגן יעקב ויסקור את האיכויות האדריכליות של הגן שתכננו אדריכל יעקב רכטר יחד עם אדריכל הנוף אברהם קרוון, ומייצרות את החוויה המופנמת והמנותקת שמאפשר הגן. חלקו השני של הסיור יתמקד בכיכר התרבות שהפכה לאחרונה ל"כיכר הדמוקרטיה" –  מההתערבויות האדריכליות המרכזיות והמשפיעות שבוצעו בעיר בעשורים האחרונים. בסיור תציג סמוק את פרטי הביצוע המיוחדים, הפתרונות הטכנולוגיים שנדרשו, אתגרי שתילת העצים בגן השקוע (ומעל לחניון התת קרקעי) וחיבור שדרות רוטשילד לכיכר, תשתף בחוויית העבודה עם קרוון ותציג סקיצות ותוכניות מתוך תהליך העבודה על הכיכר, שהיא בראש ובראשונה יצירת אומנות ופסל סביבתי של האומן דני קרוון ומחווה לזיכרונות הילדות שלו מתל אביב של שנות ה־30.

דני קרוון פסל סביבתי; אדריכלות נוף: משרד ת.מ.א. תכנון מרחב אורבני, ליטל סמוק פביאן ואורנה פרייפלד בסט.

נקודת מפגש: במרפסת שמעל גן יעקב.

סיור פתוח. אין צורך ברישום מוקדם.

שבת, 20.5, 17:3.

 

בתים פרטיים:

 

בית אימברגר

סיורים מודרכים עם אדריכלית הפרויקט, שירז סלומון, במבנה הטמפלרי המקורי היחיד שנותר על כנו במתחם הווילאג' החדש שבמושבה האמריקאית. הבית נבנה ב־1871 על ידי פרידריך אימברגר עבור משפחתו שהגיעה לארץ ישראל מגרמניה. לאחר שנים אחדות עברה המשפחה למושבה הטמפלרית בירושלים והבית הורחב והפך למבנה ציבור של הקהילה הטמפלרית. בסיורים תתייחס סלומון לגישות שונות לשימור ותספר על עבודות השיפוץ והשחזור שנעשו במבנה בן 150 השנים ועל האתגרים שבהתאמתו למערכות של בית מגורים עכשווי.

כתובת: רחוב אליהו קשאק עמיקם 1 א', המושבה האמריקאית.

 7 סיורים ל - 25 משתתפים ברישום מוקדם.

חמישי, 18.5, 17:00 | חמישי, 18.5, 18:00 | שישי, 19.5, 10:00 | שישי, 19.5, 11:00 | שישי, 19.5, 12:00

שבת, 20.5, 11:00 | שבת, 20.5, 12:00.

 

הבית ברחוב ציונה תג'ר

הזדמנות לגלות את האדריכלות הערבית של בתי הפאר של יפו מהתקופה העות'מאנית בביקור במבנה המיועד לשימור וכולל אלמנטים טיפוסיים לסגנון הבנייה היפואי, כמו שלישיית חלונות קשת מחודדים הפונים למרפסת, ליוואן (חלל מרכזי) המופרד מהמרפסת באמצעות קיר תיאום ובו שלוש קשתות, שטיחים מאריחי בטון מאוירים ותקרות עץ בעלות פיתוחים. במסגרת שיפוץ קומת המגורים של הבית פורקו תוספות שונות שנבנו בו במהלך השנים ונעשו בו התערבויות עדינות שנועדו להתאימו לחיי משפחה כיום, תוך שימור ערכיו המקוריים. כתוצאה מכך הפך החלל המרהיב לבית שבו משתלבים בהרמוניה עבר והווה.

עיצוב פנים: אדריכלית מיטל מיורצ'יק שריד – סטודיו Ma'S, 2022.

כתובת: רחוב ציונה תג'ר 13, יפו.

בית פתוח, אין צורך ברישום מוקדם.

שבת, 20.5, 10:00־15:00.

 

מבנים ציבוריים:

 

 בית לחיים

היכרות עם פרויקט חברתי מהפכני של עמותת ניצן המשלב דיור מוגן בקהילה לבוגרים מגיל 21 ומעלה בעלי לקויות למידה וקשיי הסתגלות ותפקוד. הפרויקט מדמה בניין משותף הכולל חמש דירות – לשותפים ולזוגות – חדרי טיפול ומפגש, משרדים, אולם אירועים וחצר משותפת. המבנה בנוי סביב חצרות פנימיות המייצרות הזדמנויות למפגשים ונועדו לחזק את חיי הקהילה של הדיירים. בסיורים עם אדריכל דורון מינין, עם מנכ"לית עמותת ניצן בר איתן ועם נציגי העמותה, יתוארו החזון של הפרויקט אשר נועד לתמוך בניהול חיים עצמאיים בקהילה ולהפיג את תחושת הבדידות והאופן שבו תומך בו תכנון המבנה.

כתובת: רחוב רוממה 38, נאות אפקה.

4 סיורים פתוחים. אין צורך ברישום מוקדם.

חמישי, 18.5, 17:00 | שישי, 19.5, 10:00 ו־16:00 | שבת, 20.5, 10:00.

 

קאנטרי שוק עלייה

אדריכלים: ציונוב ויתקון אדריכלים, 2023.

ביקור באחד הבניינים המסקרנים בעיר – קאנטרי קהילתי שפתחה עיריית תל־אביב-יפו בימים אלו. הקאנטרי שוכן במבנה לשימור ששימש בעבר את שוק העלייה ההיסטורי. המבנה החל את דרכו לפני כמאה שנים, כבית ספר למשק בית ולחקלאות לנשים צעירות שהקימה תנועת ויצ"ו. בשנות ה־30 נמכר המגרש לעיריית תל־אביב-יפו שהקימה עליו שוק קמעונאי מודרני שכלל מדרגות רחבות, תקרה גבוהה ומאווררים. בשנת 2010 אושרה התוכנית הנוכחית למתחם המשתרע בין הרחובות העלייה, צ'לנוב, מטלון וּולפסון. התוכנית כללה שלושה בנייני מגורים בני 164 דירות – בהם "בית המורה" שדירותיו מיועדות להשכרה בת השגה לעובדות ועובדי הוראה – וכן שטחי ציבור נרחבים, גינה ציבורית וחניון עירוני. קאנטרי שוק עלייה משתרע על פני שטח של 6,500 מ"ר חמש קומות, מעוצב בקפידה ומכיל שלוש בריכות שחייה, אולם כושר, חדרי סטודיו לשיעורי ספורט, אודיטוריום, מתחם עבודה שיתופי, קפטריה ומרפסת גג גדולה.

כתובת: רחוב העליה 27.

2 סיורים ל - 30 משתתפים ברישום מוקדם.

חמישי, 18.5, 12:30 ו־14:30.

 

סיורים:

מ-ה-פ-כ-ה!

סיור בפרויקט התחבורתי הגדול שבוצע בעיר בשנים האחרונות ויצר מהפכה תחבורתית בצירי התנועה הראשיים של דרך מנחם בגין־המסגר ורחוב הרכבת. במסגרת הפרויקט שיזמה עיריית תל־אביב-יפו, הוסדרה רשת תחבורה ציבורית אשר שולבה במערכת הסעת ההמונים של הקו האדום, הורחבו מדרכות, ניטעו כ־2,000 עצים, חודשו ושודרגו התשתיות, נסללו כבישים, נוספו נת"צים, נסללו כעשרה ק"מ של שבילי אופניים ונוצרו שטחים ציבוריים פתוחים.

הסיור שיודרך על ידי אריק מלכה, ראש מינהלת שדרת הקריה מטעם חברת אחוזות החוף, ומוריה אליאסזדה, מנהלת הפרויקט מטעם יהל מהנדסים, יציג מקטע של הפרויקט לצד תחנת יהודית של הקו האדום, שבו הסתיימו העבודות.

נקודת מפגש: דרך מנחם בגין פינת שדרות יהודית.

סיור פתוח. אין צורך ברישום מוקדם.

חמישי, 18.5, 16:00. משך הסיור כשעה.

 

פארק יצחק שדה

היכרות עם הפארק האורבני החדש המשתרע על שטח של שמונה דונמים, והוא חלק מפרויקט התחדשות מתחם יצחק שדה, פרויקט הכולל שטח של כ־80 דונם שבהם ייבנו 14 בניינים. בסיור יוצגו הפארק והרעיונות התכנוניים היצירתיים ששולבו בו, בהם חורשה ארץ ישראלית עם כ־160 עצים, פרגולת עצי תות, המאגר התת קרקעי הראשון בתל אביב להשהיית מי נגר ולחלחול, בריכה אקולוגית בגודל 900 מ"ר ומתקני כושר ומשחק.

אדריכלות נוף: ליאור לווינגר, סטודיו אורבנוף, 2023.

משך הסיור כחצי שעה

נקודת מפגש: רחוב יצחק שדה 4, במעבר הציבורי לפארק.

4 סיורים פתוחים. אין צורך ברישום מוקדם.

חמישי, 18.5, 17:00 ו־18:00 | שישי, 19.5, 11:00 ו־12:00.

 

אלוף בצלות

סיור עם אדריכל אדר אופנהיים בפרויקט שחלקו הראשון מסתיים בימים אלה וכולל את הפיכתה של הסמטה שעמדה מוזנחת במשך עשרות שנים ושימשה ברובן כחניון פרטי, לכיכר ציבורית אורבנית. סמטת אלוף בצלות נמצאת בשכונת המרכז המסחרי שבפלורנטין ותוכננה על ידי אדריכל יוסף טישלר ב־1922. תכנונו של טישלר התבסס על גריד רחובות מלבניים (אורתוגונליים) שבתוכו שוק. בחלקו השני של הפרויקט עתידים המבנים ששימשו כדוכני השוק להפוך למבני ציבור לטובת תושבי השכונה. הסיור יכלול גם הצצה ראשונית לתוכם.

אדריכלים: גריל אופנהיים אדריכלים, 2023.

נקודת מפגש: סמטת אלוף בצלות פינת רחוב השוק.

2 סיורים פתוחים. אין צורך ברישום מוקדם.

שבת, 20.5, 16:00 ו־17:00.

 

תושבי תל־אביב-יפו, מחזיקי ומחזיקות כרטיס "דיגיתל" יוזמנו ליהנות מסיורים ייחודיים.

לפרטים נוספים: https://bit.ly/3No6isA

 

לכל סיורי אירוע ״בתים מבפנים״, רישום והזמנת מקומות: https://www.batim-il.org

 

האירוע מתקיים כחלק מאירועי "הו מאי"- חודש התרבות של עיריית תל־אביב-יפו. בין האירועים: "צבע טרי"- יריד האמנות והעיצוב, "תרבות שוליים" - לילה של אירועי אומנות ומוסיקה אלטרנטיביים ברחבי שכונת פלורנטין ו - "תל אביב EAT", פסטיבל האוכל הגדול והמבוקש בישראל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה