Translate

יום שלישי, 1 בפברואר 2022

מנכ"ל מפעל הפיס, עו"ד בני דרייפוס ומנהלת אגף התרבות, דולין מלניק, העניקו את פרסי מפעל הפיס לאמנויות ומדעים ע"ש לנדאו לשנת 2021/מאת: שרית יוכפז

 




מנכ"ל מפעל הפיס, עו"ד בני דרייפוס ומנהלת אגף התרבות, דולין מלניק,

העניקו את פרסי מפעל הפיס לאמנויות ומדעים ע"ש לנדאו לשנת 2021


 

כל אחד מהזוכים יקבל מענק על סך 150 אלף ₪

 

פרס מפעל חיים

בחקר ויישום בתחום השיקום, הוענק השנה לפרופ' אבי עורי

 

בתחום המדעים זכו:

פרופ' רועי קישוני (חקר הביואינפורמטיקה), פרופ' עידו עמית (חקר הביולוגיה של התא), פרופ' דוד אנוך (חקר הפילוסופיה)

ופרופ' עמי וולנסקי (חקר ההוראה)

 

בתחום האמנויות זכו:

מיכה שטרית (מוזיקה), דנה מודן (תסריטאות), אנה הרמן (שירה) ועדינה בר-און (פרפורמנס)

 

הפרס היוקרתי ניתן כאות הוקרה והערכה למדענים, אנשי אקדמיה ואנשי התרבות על מצוינותם, תרומתם והשפעתם על המחקר, המדע, האמנות וחיי התרבות בישראל. השנה הצטרפו תשעה זוכים וזוכות מאושרים אל עשרות הזוכים בפרס מפעל הפיס לאמנויות ולמדעים ע"ש לנדאו שמוענק מידי שנה, כחלק מפעילותו של מפעל הפיס לקידום התרבות, האמנות, המחקר והמדע בישראל. הפרס, המוענק מזה 21 שנה, נחשב לאחד הפרסים היוקרתיים בישראל והוא קרוי על שמו של יו"ר מפעל הפיס הראשון, מיכאל לנדאו.

 

הפרס בתחום המדעים מציין לשבח את המחקר המדעי ואת החוקרים הישראלים, שהגיעו להישגים ראויים בתחומם כולל בעת האחרונה, ותרמו בכך תרומה רבת ערך לקידום המדע והמחקר.


פרופ' אבי עורי זוכה בפרס מפעל חיים בחקר ויישום בתחום השיקום.

 

מנימוקי הזכייה: "פרופ' אבי עורי הוא מהדמויות המרכזיות והמשפיעות בעולם השיקום בארץ ובעולם, מבחינת תרומתו הקלינית, המחקרית והחברתית. תרומתו מתפרשת על עשורים של מחקר, טיפול ושיקום אנשים המתמודדים עם פגיעות נוירולוגיות ואורטופדיות קשות. עורי ניהל את מחלקת השיקום בביה"ח שיבא ובביה"ח רעות, תחתיו שוקמו בהצלחה רבים מחילי צה"ל המתמודדים עם נכויות ורבים פגועי תאונות דרכים ועבודה. את ניסיונו כפדוי שבי בעצמו במלחמת יום כיפור תרגם פרופ' עורי לתרומה למחקר תמיכה, ושיקום של פדויי שבי והלומי קרב. תרומתו לחברה ולקהילה מתבטאת גם בתחום הספורט האתגרי לבעלי מוגבלויות בו תמך וקידם ברמה הארצית והבינלאומית. פרופ' עורי מהווה דוגמה ומופת לשילוב הנדיר של חוקר איכותי, רופא שיקומי משכמו ומעלה הפועל במסירות למען קידום תחום הרפואה והקהילה השיקומית."
צוות השופטים: פרופ' יורם בלשר ,פרופ' נעה וילצ'ינסקי, ד"ר סיון ג'ורג לוי.

 

פרופ' רועי קישוני זוכה בפרס בתחום חקר הביואינפורמטיקה.

מנימוקי הזכייה: "פרופ׳ קישוני הוא מדען מקורי ויצירתי בעל שם עולמי בתחום הביולוגיה המערכתית והחישובית. מחקריו הרב תחומיים מממשים את הפוטנציאל הגלום בביואינפורמטיקה ככלי להבנה טובה יותר של מערכות ביולוגיות ורפואיות. לאחרונה תרם פרופ׳ קישוני רבות להבנה ושיפור של תהליכי הבדיקות והחיסונים למגפת הקורונה."
צוות השופטים: ד"ר איתי שרון, פרופ' אורי גופנא, פרופ' נעמה ברקאי .

 

פרופ' עידו עמית זוכה בפרס בתחום חקר הביולוגיה של התא.

מנימוקי הזכייה: "פרופסור עידו עמית הוא מחלוצי האימונולוגיה של התא הבודד. עבודות המחקר שלו הניבו תרומה פורצת דרך בתחום הביולוגיה של התא והאימונולוגיה. הוא פתח תחום חדש של אנליזה גנומית ברמת תא הבודד שחולל מהפיכה עולמית בניתוח מערכות ביולוגיות. הטכנולוגיות שפיתח הובילו להבנות חדשות בתחומי האימונולוגיה, הסרטן, ומדע המוח."
צוות השופטים: פרופ' עדי קמחי , פרופ' שרה לביא, פרופ' ינון בן נריה.

 

פרופ' דוד אנוך זוכה בפרס בתחום חקר הפילוסופיה.

מנימוקי הזכייה: "פרופ׳ אנוך הוא פילוסוף שמחקריו נוגעים לשאלות יסוד באתיקה, במטה-אתיקה ובפילוסופיה של המשפט. הישגיו המקצועיים של פרופ׳ אנוך יוצאי דופן: הוא חידש חידוש משמעותי בהבנת מעמדן של טענות מוסריות ועבודתו מוכרת ומוערכת במעגלים רחבים. לפרופ׳ אנוך יבול נדיר של פרסומים, שהופיעו בבמות החשובות והמשובחות ביותר בפילוסופיה."

צוות השופטים: פרופ' רות רונן ,פרופ' עידו גיגר, פרופ' ברל לרנר. 

 

פרופ' עמי וולנסקי זוכה בפרס בתחום חקר ההוראה.

מנימוקי הזכייה: "פרופסור עמי וולנסקי הוא בין הבולטים בחוקרי ההוראה והלמידה בישראל ובעולם. הוא חוקר פורה מאוד, העוסק במשמעויות האוניברסליות של ההוראה אך גם מעורב באופן פעיל ומתמשך בשדה החינוך וחקר ההוראה בארץ ואף מילא תפקידיו הבכירים במשרד החינוך לאורך השנים. בתפקידו האחרון כמדען הראשי של משרד החינוך הוא יזם מחקר השוואתי בשיטות הוראה בשש מדינות וגם בישראל.
צוות השופטים: פרופ' אברהם יוגב , פרופ' לאה קוזמינסקי, פרופ' שרה כץ.

 

הפרס בתחום התרבות והאמנות, מוענק לזוכים על תרומה והשפעה משמעותית לחיי התרבות והאמנות בישראל:

 

מיכה שטרית, זוכה בפרס בתחום המוזיקה.

מנימוקי הזכייה: "מיכה שטרית הוא זמר-יוצר מהמוערכים והמשפיעים במוזיקה הישראלית, עם קול אשר השמיע אמירה נוקבת וכואבת, בלי גינונים, ישיר, מדויק ונוגע. קול שידע להטיח בנו מילים כמו אגרוף בבטן, מבלי שנראה את הזיעה, נקי וגאה. הוא יוצר רגיש ועוצמתי, אשף של מילים, שמספרות הכל, אבל לא מגלות דבר, שמתארות באור בהיר וחשוף את המציאות, אבל תמיד נוגעות בפיוט. פתח צוהר לאמנים צעירים רבים ושיתף פעולה עם מוזיקאים מכלל קצוות הקשת. מיכה שייך לאמנים הבודדים, שנלחם על זכויות היוצרים בארץ, ולא הסס להשמיע את קולו למען התרבות בישראל."
צוות השופטים: אתי אנטה ,אבי בללי, בן שלו. 

 

דנה מודן זוכה בפרס בתחום התסריטאות.

מנימוקי הזכייה: "עשייתה של דנה מודן מעניינת ומקורית, היא מקפידה להביא מעולמה את הסיפורים ואינה מהססת לשאוב באומץ גם ממקומות כואבים הדורשים חשיפה. במהלכה של קריירה ארוכה ויציבה, דנה כותבת עברית מדוברת, חיה, נטולת מאמץ, שמצליחה להוציא מהשחקנים איכויות נדירות, דיאלוג שמחליק מפיהם בקלות מעוררת השתאות. היא לא חוסכת מהדמויות שום פגם, ועדיין גורמת לנו הצופים להתבונן בהן בחיבה, בהזדהות ובשעשוע סלחני."

צוות השופטים: שלומי אלקבץ, יוסף סידר, מאיה הפנר. 

 

אנה הרמן זוכה בפרס בתחום השי
רה.

מנימוקי הזכייה: "אנה הרמן מפרסמת מזה שני עשורים את שיריה המצוינים, יוצאי הדופן בדיוקם. מצוינות זו מציבה את הרמן בקאנון העברי המתחדש כאחת המשוררות המרכזיות והבולטות בדורה. הפואטיקה של הרמן מגלה קשב לרבדים של העברית, ומתקיימת כחוליה בשרשרת של משוררות עבריות מודרניסטיות, אך בה בעת נקראת כלשון יום יום."
צוות השופטים: נוית בראל,  שירי לב ארי, שירה סתיו.

 

עדינה בר-און זוכה בפרס בתחום הפרפורמנס.

מנימוקי הזכייה: "עדינה בר-און מהלכת בעבודתה מתחת לכותרות, מעל לצלילים המזוהים ומעבר לצורות המוכרות. עשייתה רבת השנים של בר-און מאופיינת בנחישות והתמדה, בהתחמקות מתמדת מהגדרות ובמחויבות לבדיקה עמוקה של הפעולה העומדת במרכזה. יצירתה מתמודדת עם שאלות של זהות ומתכתבת עם האתוס הישראלי והשינויים החלים בו מעשור לעשור, מרובדת חומרים לוקאליים אך בד בבד, אוניברסלית ועל זמנית."
צוות השופטים: ארז מעין , דפנה קרון, איציק ג'ולי.


יו"ר מפעל הפיס, רו"ח אביגדור יצחקי:

 

"פרס מפעל הפיס לאמנויות ומדעים ע"ש לנדאו, הפך ברבות השנים לאחד הפרסים החשובים והיוקרתיים ביותר בתחומי המדע, המחקר, התרבות והאמנות בישראל. למרות משבר הקורונה ותחת אינספור אילוצים, המשיכו גם השנה האמנים והמדענים בישראל לפרוץ דרך, להצטיין ולהוביל את מדינת ישראל להישגים חסרי תקדים. בעת הזאת, חשוב לנו במיוחד להביא את פעילותם לקדמת הבמה, להכיר ולהוקיר את העשייה החשובה של פורצי הדרך בתחומים הללו. גם השנה החלטנו להעניק פרס מפעל חיים שנועד להרחיב את היריעה ולהגיע אל מועמדים ראויים שתרמו תרומה משמעותית לחברה. פרס מפעל חיים יוענק השנה על עשייה ייחודית בתחום השיקום ואין ראוי מכך, במיוחד בעת הזאת".

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה