Translate

יום שלישי, 12 ביוני 2018

התערוכה החדשה סנדלים – אנתרופולוגיה של סגנון מקומי במוזאון א"י בתל אביב מאת: שרית יוכפז


סנדלים
אנתרופולוגיה של סגנון מקומי

כיצד קנה לעצמו סנדל שתי רצועות הרוחב את הכינוי "תנ"כי"? האם אכן נעלו גיבורי התנ"ך סנדלים? מהו סגנון מקומי וכיצד הוא נוצר?
מסע בזמן עם סיפורו של החפץ שהפך מזוהה מכל עם הישראליות

פתיחה: 22.6 | אוצרת: פרופ' תמר אלאור

התערוכה החדשה סנדליםאנתרופולוגיה של סגנון מקומי, מתמקדת בחפץ אחד כמורה דרך בחקירת ״צורות ישראליות״. מופע הסנדלים בתערוכה מבקש לחגוג את החפץ שהפך מזוהה עם המקום, להפנות מבט אל כפות ידיהם של בעלי המלאכה ואל כפות רגליהם של נועלי הסנדלים, ולברר כיצד הפכו שתי רצועות הרוחב לצורה ברורה ומובהקת, המתגלגלת בין בתי היוצר כבר קרוב ל-100 שנה. זאת למרות שהטכנולוגיות, הטעמים והצרכנים משתנים כל העת.

בין הסנדלריות הקיבוציות ובתי המלאכה בתל אביב, דרך בתי החרושת לנעליים בחברון, ומפעל היציקה והתפירה בטירת הכרמל, התערוכה מנסה להבין כיצד נוצר הסגנון המקומי ואיך שורדות צורותיו לאורך השנים. הבחירה בסנדל התנ"כי מתבקשת כמעט כקלישאה, כמו כובע הטמבל, החולצה הרקומה ומכנסי החאקי, זהו אחד הפריטים הבולטים במילון החפצים המקומי. מילון זה ששויך בתחילה לקבוצות החלוצים ומאוחר יותר הפך חלק מהישראליות, עודנו בעל השפעה עמוקה ונרחבת על סגנון החיים בארץ, על השפה הסגנונית, על ההתנגדות לה ועל המשכיותה.

שאלת ״הסגנון הישראלי״, חוזרת ועולה במחקר שעוסק בהיסטוריה של תרבות חומרית מקומית, ואף המוזיאון נדרש לה בשתי תערוכות בעבר (״משכית״ ו״א.ת.א.״). סגנון הוא אותו מכלול שמכניס את החברה לתוך פעולת היצירה של היחיד ועושה אותה ליצירת הרבים, החוק החברתי של האסתטי, האחראי ליצירת חפצים מתורבתים. ללא צורות קבועות ויציבות לא מתהווה סגנון.

התערוכה מבוססת על מחקרה של פרופ' תמר אלאור, אנתרופולוגית ישראלית ידועה שיצאה למסע מקומי בעקבות הסנדל התנ"כי וגילתה שסגנון הישראליות, כמו הסנדלים – שואף לפשטות, מאפשר תנועה וחותר לנוחות.


שעות פתיחה: שני, רביעי, שבת  10:00-16:00 | שלישי, חמישי 10:00-20:00 | שישי 10:00-14:00 | ראשון - סגור

מחירי כניסה למוזיאון: ילדים עד גיל 18 ללא תשלום, מבוגר 52 ₪, תושב תל-אביב 42 ₪, גמלאי 26 ₪ 
פרטים נוספים באתר המוזיאון: www.eretzmuseum.org.il

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה