Translate

יום שלישי, 25 באוקטובר 2022

לרגל יום הטבעונות הבינלאומי (1.11) , מאת: שרית יוכפז

 

            תמונה בחסות  הרבלייף            

                                                                                                                        
לרגל יום הטבעונות הבינלאומי (1.11) , 

מהם יתרונות התזונה הטבעונית

 ולמה כדאי לשים לב  

 

תזונה טבעונית שמה דגש על מזון מן הצומח: פירות וירקות צבעוניים, קטניות ודגנים מלאים והיא בעלת יתרון מובהק של צפיפות תזונתית גבוהה, כלומר מספקים שפע של חומרים מזינים ביחס לעלות הקלורית:  פירות, ירקות, קטניות ודגנים מלאים הם מקורות נפלאים לוויטמינים, מינרלים ופיטונוטריאנטים, והם נטולי כולסטרול באופן טבעי, עשירים בסיבים תזונתיים, עוזרים להשביע ולשמור על תפקוד תקין של מערכת העיכול.  

לרגל יום הטבעונות הבינלאומי החל ב 1.11 , סוזן בוורמן, מדריכת תזונה גלובלית, הרבלייף מסבירה מהם יתרונות התזונה הטבעונית ולמה כדאי לשים לב:

"חלבונים, פחמימות ושומנים טבעיים הם שלושת אבות המזון העיקריים, וזו הסיבה שהם נקראים מאקרו-נוטריאנטים. הגוף זקוק לשלושתם באיזון הנכון כדי לתפקד כראוי, כמו כן, זקוקים גם למיקרו-נוטריאנטים בצורת ויטמינים ומינרלים. מזונות צמחיים שונים מספקים רכיבים תזונתיים אלה לגוף, יחד עם פיטונוטריאנטים, תרכובות הקיימות באופן טבעי במזון צמחי בעלות השפעה מיטיבה על הבריאות.

מרבית המזונות, מן הצומח, משלבים חלבונים, פחמימות ושומנים, לדוגמה, מרבית הקלוריות בדגנים מלאים (למשל: אורז חום/בר, שיבולת שועל, קינואה, דוחן) מגיעות מפחמימות, אך הם גם מקור לחלבון ומכילים גם כמויות קטנות של שומן. אגוזים הם מקור לחלבון  אך הם מכילים גם כמות משמעותית של שומן, בנוסף לסיבים תזונתיים.

תזונה טבעונית מתבססת על מזונות צמחיים וחשוב לשים לב למקורות  העיקריים של חלבון, פחמימות ושומן בעולם הצומח. מכיוון שחלק מהמזונות מספקים יותר ממאקרו-נוטריאנט אחד, הם מוזכרים ביותר מקטגוריה אחת:

חלבונים מן הצומח: קטניות אך גם דגנים מלאים נחשבים יותר פחמימה מאשר חלבון, (מרבית הדגנים מכילים יותר קלוריות מפחמימות מאשר קלוריות מחלבון). אבל תורמים חומצות אמינו חיוניות. מרבית הטבעונים יודעים שכדי לצרוך את כל חומצות האמינו החיוניות (אבני הבניין של החלבונים בגוף), חשוב לצרוך גם קטניות (חומוס, אפונה, עדשים) וגם דגנים מלאים (אורז חום או בר, שיבולת שועל, קינואה, דוחן, וכדומה). סויה היא אחד החלבונים המלאים הצמחיים הבודדים, שמכיל את כל תשע חומצות האמינו החיוניות שהגוף אינו יכול לייצר בעצמו.  מקורות נוספים לחלבון מן הצומח כוללים חלב סויה, גבינת סויה, יוגורט סויה, טופו, טמפה, ואבקות חלבון ממקורות צמחיים דוגמת סויה, אפונה, אורז, קנבוס, שיבולת שועל או קינואה.

פחמימות מן הצומח: פירות וירקות, כמו גם דגנים מלאים. קטניות כמו: אפונה ועדשים מכילים גם פחמימות, אבל הן בעיקר מקור לחלבון. מזונות מלאים תורמים לא רק פחמימות - מקור הדלק המועדף על הגוף אלא הם גם מקורות מצוינים לסיבים תזונתיים משביעים.

שומנים מן הצומח: מזונות מלאים דוגמת אגוזים, קוקוס, זרעים, אבוקדו וזיתים וכן מוצרים העשויים ממזונות אלה כגון חמאות ושמנים של אגוזים וזרעים, שמן אבוקדו ושמן זית. למעט קוקוס, שומנים מהצומח הם בעיקר שומנים בלתי רוויים הטובים יותר לבריאות בהשוואה לשומנים רוויים מאוד המצויים במזון מן החי.

 לכל אלו הוסיפו עשבי תיבול ותבלינים שהם ברובם עשויים מצמחים וקיבלתם בריאות בצלחת."  


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה