גדעון אוברזון- " בין תפר למכחול"
גדעון אוברזון, מהמעצבים המרכזיים שחתמו את ההיסטוריה של האופנה הישראלית, יוצא למסע מהבד, התפר והגזרה אל המכחול ושכבות הצבע והקנבס. תערוכה זו מציינת רגע ייחודי בקריירה של יוצר שמבקש להתבונן מחדש בעבודתו, הפעם לא רק דרך הבגד, אלא דרך המבט, הזיכרון והצבע.
במשך עשורים, אוברזון עיצב בגדים שחרטו על עצמם שפה חזותית אישית, אלגנטית, חדה ובו-בזמן מלאת תנועה וחיים. צילומי האופנה שתיעדו את יצירותיו הפכו בעצמם לדימויים אייקוניים כאלה שהקפיאו רגעים של יופי, עוצמה נשית ותיאטרליות מסוגננת. כעת, אוברזון שולף את אותם דימויים מארכיון אישי וחזותי ומנכיח אותם מחדש כציורים: לעיתים כהתכתבות ישירה עם צילום קיים, לעיתים כזיכרון חמקמק שמתגלם מחדש בצבע, בקו, בהפשטה.
המעבר מאופנה לציור אינו ניתוק הוא המשך. כמו בבגד, גם בציור אוברזון מתעניין בקומפוזיציה, בגוף, בדינמיקה שבין צורה לחלל. אך בעוד האופנה כרוכה תמיד בגוף הלובש, הציור פותח מרחב חדש בו הגוף יכול להתפרק, להיבנות מחדש, ולהתמזג עם הרגש, עם הדמיון, עם הצופה.
התערוכה מבקשת להזמין את המבקר למסע בין עולמות : בין בד לצבע, בין צילום לציור, בין עבר להווה. זוהי חגיגה של מבט כפול: לאחור, על קריירה עשירה שיצרה דימוי תרבותי שלם ולפנים אל דרך אמנותית של מעצב ואומן שממשיך ליצור.
כמעצב
אופנה,
אוברזון עיצב בגדים
שדיברו בשפת תנועה,
דרמה ואלגנטיות.
הם לא היו רק פריטי
לבוש הם היו הצהרות,
מחוות חזותיות,
אמנות נלבשת.
כעת,
לאחר קריירה רבת שנים,
הוא שב לאותם רגעים של
יופי מוקפד,
אך מביט בהם מחדש לא
כמעצב,
אלא כצייר.
הציורים המוצגים כאן נולדו מתוך צילומי אופנה שצילמו את הדגמים שעיצב לאורך השנים. אלה הפכו לנקודת מוצא לתרגום חופשי אל תוך מדיום חדש הקנבס.
במקום
בו עמדו פעם דוגמניות,
כעת נעות דמויות
צבעוניות,
מופשטות,
חושניות וחדות.
הצילום שהקפיא רגע,
מתמוסס בציור למרקם
של זמן,
זיכרון ודמיון.
אוצרים: אריה ברקוביץ ואילנה כרמלי לנר
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה