Translate

יום שני, 15 בנובמבר 2021

סדרות הדרמה הישראליות המשודרות בחו״ל מהוות עוצמה רכה המשפיעה על דימויה של ישראל בעולם, ומקרבת בין צופים יהודים בתפוצות ובישראל/ מאת שרית יוכפז



טלוויזיה ישראלית במבט גלובלי

  מחקר של המכון למדיניות העם היהודי

סדרות הדרמה הישראליות המשודרות בחו״ל מהוות עוצמה רכה המשפיעה על דימויה של ישראל בעולם, ומקרבת בין צופים יהודים בתפוצות ובישראל

מחקר חדש של המכון למדיניות העם היהודי מעלה כי הסדרות הישראליות מחזקות את הקשר של צופים יהודים בתפוצות לישראל, מחזקות סולידריות יהודית כללית ואפילו משפרות את דימויה ותדמיתה של ישראל בקרב יהודים ושאינם יהודים.

לקראת פרסום המחקר שהובילה ד״ר גיתית לוי- פז התכנסו
השבוע במכון כמה מבכירי תעשיית הטלוויזיה, נציגי משרדי הממשלה ונציגי קרנות כדי לדון בממצאי המחקר ובשאלות הנוגעות לחשיבותן של הסדרות כעוצמה רכה ישראלית ויהודית.

המשתתפים בכנס הסכימו לממצא נוסף של המחקר שתנאי ראשון להצלחה של הסדרות הישראליות הוא מתן חופש יצירתי ליוצרים ולאומנים לבטא את המורכבות של החברה הישראלית ללא כל התערבות מצד המדינה.

בקבוצות הפייסבוק של הסדרות, שבהן עד עשרות אלפי משתתפים, צופים כותבים על מפגש ראשון עם ישראל, ומתארים תחושה של היכרות, לימוד יהודי וישראלי. הם מתארים ״חוויה ישראלית״ והסדרות הן כמו שיעור או טיול למקום חדש, לתרבות חדשה״.

עוד עולה מהמחקר כי: עבור יהודים, הסדרה הישראלית היא יותר מ ״מסע גילוי״ או לימוד על ישראל. עבורם, הקשר לישראל הוא מרכיב עיקרי בזהות היהודית, ולכן סדרות הטלוויזיה עונות עבורם על צורך זהותי יהודי.

ליהודים אמריקאים שישראל משמעותית וחשובה עבורם והם רוצים לשמר קשר עם ישראל ביום יום שלהם, הסדרות הן הזדמנות מהנה, זולה ופשוטה יחסית לשימור הקשר ולסיפוק המענה הזהותי .

המחקר מצא עוד כי קיים קשר מובהק בין הצפייה בסדרות לבין חיזוק הקשר לישראל וככל שהקשר הראשוני לישראל היה חזק יותר, ככה גם הסדרה חיזקה עוד יותר את הקשר.

בנוסף עולה כי לסדרות השפעה חיובית גם על יהודים שאין להם חיבור משמעותי לישראל, ובעיקר יהודים שאינם מכירים את ישראל – הן חיזקו את הזהות היהודית וואת מעמדה של ישראל״.

לדברי פרופ׳ ידידיה שטרן נשיא המכון למדיניות העם היהודי,. ״ אנחנו יודעים שדימויים  מייצרים מציאות וכרגע נראה מבחוץ שישראל היא מדינה שיש בה רק בעיה אחת, אבל אנחנו יודעים שזה לא ככה במציאות. וכאן באה לידי ביטוי חשיבותן של הסדרות שמציגות את ישראל כחברה חיה תוססת ומתפקדת. העובדה שישראל פלורליסטית, שאין התערבות בתכנים היכולת של אמנים ויוצרים לבטא עצמם בלי התערבות, לצד השוק החופשי היא שהופכת את התרבות כלי אסטרטגי הן בהיבט החיצוני והן בהיבט הפנימי. בכוחה של התרבות לקרב בין יהודי התפוצות לישראל ולהיפך ואסור לוותר על עוצמה רכה זו. צריך להפוך את ישראל לסטארט אפ  ניישן בתחום הטלוויזיה והיזמות התרבותית. באמצעות הטלוויזיה ניתן לשקף את המציאות, לעצב, להשפיע, לקרב ולחזק את הקשר בין היהודים ברחבי העולם. ״

יו״ר הרשות השנייה לרדיו וטלוויזיה עו״ד יוליה שמאלוב ברקוביץ׳, רואה אף היא במדיום הטלוויזיוני כלי מרכזי להשפעה על שינוי וקוראת להקמתו של גוף שידור יהודי בינלאומי שיהווה מעין כיפת ברזל תרבותית. לדבריה ״ המדינה שלנו ברוכה כישרונות ויצירתיות, זה הנשק החזק ביותר שלנו ואני מאמינה שאנחנו יכולים בזכות הכישרונות האלה להגיע לעולם כולו. אנחנו צריכים להקים גוף תקשורת בינלאומי שיהווה מעין כיפת ברזל תרבותית. התקשורת היא אחד הגורמים הכי משמעותיים בשמירה על הזהות היהודית. טלוויזיה קולנוע ויצירה הם כלים בעלי כוח רב שיכולים לשפר את מעמדה של ישראל בעולם, כל השקעה כלכלית בפרויקטים מסוג זה תביא תועלת״.

מרבית משתתפי הכנס דיברו על עוצמתן הרכה של סדרות הטלוויזיה ועל התחזקות המדיום בעקבות פתיחת האופציה הדיגיטלית להפצה

עו״ד עדנה פישר חוקרת במכון הישראלי לדמוקרטיה אשר עוסקת  ביחסים בין המדינה לבין תחום התרבות אומרת כי ״ למדינה יש  מחויבות להבטיח את התרבות ואת חופש הביטוי, לא לפגוע בהם. מעבר להבטחה שלה היא צריכה לדאוג למימון ולהגנה על זכויות יוצרים. אין תרבות של מיעוטים, בפריפריה וחדשנות בלי מימון ציבורי. לכן התרומה של המדינה למימון היצירה מאוד חשובה.״ יחד עם זאת היא הזהירה מפני הבנה או פרשנות מוטעית של מנוחים כמו "חופש מימון" "נאמנות לתרבות", הצבת מטרות לתחום התרבות שהן מטרות תוכן, או הצבת גבולות לסיוע ולתמיכה של המדינה שנובעות מתוכן או פרשנות של היצירות יכולה להסב נזק עצום לתרבות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה