Translate

יום רביעי, 16 במרץ 2016

יקב היוצר גאה להציג 3 סדרות בלתי נשכחות לאביב. מאת: שרית יוכפז




יקב היוצר גאה להציג 3 סדרות בלתי נשכחות: 
בראשית, Virtuoso  ו- Lyrica , הכוללות בעיקר יינות אדומים, המבוססים על יינות זניים, לעיתים 

מכרמים שונים. כוונתו הראשית של היינן הראשי, אמן היין פיליפ ליכטנשטיין היתה להביא מוצר שכולו 

יצירה שהינה שילוב של מקום, זן ויוצר ולא לכבול אותה רק ב- Terroir, ולכן שם הזן מופיע על הבקבוק. לדברי היינן המטרה המוצהרת היא לתת לטעם הפרי לשלוט בתמהיל הטעמים, על פני הדומיננטיות של טעמי העץ. כל היינות עברו מגע ארוך מאוד עם עץ אלון, אולם עברו תהליכים של בחירת סוג וגיל החביות בכדי לשמור טעמי החבית, אך לא למחוק את ביטויו של כל זן וזן.

סדרת בראשית- מבוססת על שלושה זנים אדומים מובילים : קברנה, מרלו ושיראז. הסדרה היחידה עם מקור רב של ענבים מאותו זן, לרוב בציר מכני לילית. היינות מורכבים מזן אחד שמהווה לפחות 85% ממקור הענבים. היין יושן בחביות עץ אלון למשך 12 חודשים והענבים נשארו במגע עם הקליפות שבוע בלבד, במטרה להביא ינות יותר בשלים ויותר נגישים, אבל עם יכולת התיישנות קטנה יותר.

קברנה – מ-2 כרמים, אחד בלכיש שנבצר ב 25.8.2013 והשני בדישון שנבצר ב 8.9.2013. כהל: 13.1%, מלא וחזק.
מרלו – מריבוי כרמים מדיר רפט (אזור בית שמש) עד זיכרון יעקב דרך כפר תבור, שנבצרו בשבוע הראשון עד השבוע השלישי של אוגוסט 2013. 13.6% כהל, עדין ורענן.
שיראז – מ-3 כרמים, כולם באזור כפר תבור (מרחק של פחות מ-7 ק"מ ביניהם) שנבצרו בשבוע הראשון והשני של אוגוסט 2013. כהל: 13.1% , רך וקטיפתי.

סדרת Virtuoso- רב היינות מכרם יחידני. הסדרה מבוססת על שלושה זנים אדומים מובילים :
 קברנה - כרם צעיר של קברנה במושב דישון בגליל העליון (גובה של כ-450 מ' מעל פני הים), נטוע בצפיפות גבוהה יחסית על אדמת טרה רוסה גירית. כהל: 13.1%, חזק ועוצמתי.
מרלו – כרם צעיר נטוע במרלו בגליל העליון בקרבת צומת ישע, נבצר ב 18.8.2013. כהל 13.6%, מלא ורענן.

שיראז – 2 כרמי שיראז צעירים: אחד מעט צפונית לכפר תבור והשני (4 ק"מ דרומית לראשון) במורד מדרון על יד קיבוץ עין דור (מתחת לכרמים של יער נטופה) שנבצרו שניהם בשבוע השני של אוגוסט 2013. כהל: 13.1%, רך ועוצמתי.

הענבים אחרי קבלה וריסוק קוררו לביצוע השריה קרה ונשארו במגע עם הקליפות למשך כ 3 שבועות. היין יושן בחביות עץ אלון למשך 18 חודשים. עיצוב סדרת Virtuoso הינה ייחודית ושונה ולוקחת השראה מעולמות כלי הנגינה, עם בקבוק בעל צורה ייחודית המיובא ממפעל זכוכית בוטיק בצרפת ותווית המשלבת אלמנטים כמו הבלטות ופוייל זהב עדין המקנות לבקבוק מראה ייחודי ובולט על המדף.
סדרת Lyrica – הסדרה  היוקרתית בנויה על זנים ים תיכוניים בעיקר "צרפתיים" -בשלושה יינות 'זנים טהורים' ויין אחד שהנו ערבוב של שלושת הזנים  של דרום צרפת. רב היינות מיקב יחידני. הענבים, לאחר קבלה וריסוק קוררו לביצוע השריה קרה ונשארו במגע עם הקליפות למשך כ-שבועות. היין יושן בחביות עץ אלון למשך 24 חודשים. הסדרה כוללת מספר זנים מובחרים-
ארגמן – הזן הישראלי היחיד שניטע לפני כ12 שנה בגבעת שמש (בין מנזר דיר רפט לקיבוץ צרעה) הניב כ 1 ט/ד' ונבצר בשבוע השלישי של אוגוסט 2012. כהל: 12.6%, קטיפתי ומחוספס.
סירה – כרם סירה שניטע ב 2009, נתן ביבול הראשון 1.38 ט/ד' ונבצר ב 21.8.2012. כהל: 13.5ֵ%, חם ועוצמתי.

מורבדר – מחלקה תיכונה בכרם תלת זני של גרנאש-סירה-מורבדר במדרון חד צפוני במורד קיבוץ עין דור (דרומית לכפר תבור). המורבדר ידוע כזן המספק יבולים כבדים ורגיש ליובש (אי אפשר להצמיא אותו יותר מדי), לכן על מנת להגיע לאיכות רצויה, כמעט חצי מהאשכולות (כל אשכול עליון מכל שריג הנושא 2 אשכולות), הוסרו בהתחלת הבוחל (החלפת הצבע של הגרגר). הכרם נבצר ב 28.8.2012. כהל: 13.1%, עדין אבל מלא וחזק.




G.S.M.: גרנאש-סירה-מורבדר: מורכב לפי סדר 10%-40%-50%, מ-2 כרמים סביב להר תבור. המורבדר והגרנאש מהכרם התלת זני שמדובר להלן, גם חלק מהסירה מגיע מאותו הכרם. החלק השני של הסירה מגיע מכרם הנמצא 5 ק"מ צפונית. כהל: 13.8%, עדין וקטיפתי.
הגרנאש מספק יבולים כבדים ובנוסף להסרת האשכולות ב 2012 הכרם לא קיבל השקיה אף לא לצורך דישון והגנת הצומח. בגרנאש ובמורבדר ב 2012 (בציר ראשון) הוחלט לזמור עומס רגיל, להצמיא ולהסיר אשכולות. המטרה המוצהרת הייתה להרבות אשכולות קטנים ולהורידם מאוחר יותר בכדי למנוע תופעת פיצוי. כל זאת על מנת שבבציר נוכל לקבל ענבים עם יחס קליפה/ציפה גדול שיאפשר ליבול לגדול מ 1.5 ט/ד'.
התוצאות ביין היו טובות אך הכרמים סבלו מדי, ובגראנש הסרת האשכולות היה קשה לביצוע, לכן הוחלט להמשיך ולזמור קצר יותר, גם אם בסופו של דבר נקבל גרגרים יותר גדולים.
השראת היינן:


פיליפ ניסה לתת סגנון וכיוון ליינות שעפ"י הגדרתו הינם מוסברים ומובנים ולא צריך להעבירם טקס מיוחד לפני הגשתם, למעט המורבדר המצריך אוורור טוב טרם הגשתו על מנת לתת את מיטבו. היינות עברו מגע ולעיתים ארוך מאד עם עץ האלון, אך כל הזמן הושם דגש על "שמירת הפרי" בבחירת גילן וסוגן של החביות. 


מומלץ.

צילום: איל קרן 
כתבה:  שרית יוכפז-sarit0404@yahoo.com

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה